aardbeien-2.jpg

Formules

AH introduceert AI in aardbeienketen

ZAANDAM – In strijd tegen voedselverspilling heeft Albert Heijn haar volgende troef geïmplementeerd in haar aardbeienketen: artificial intelligence (AI). Door gebruik te maken van de slimme software kan de supermarktketen naar eigen zeggen 70.000 kilo aardbeien redden van verspilling.

Yentl Bocxe Strik  |

Tot voor kort was het nauwkeurig voorspellen van houdbaarheid van de schijnvruchten niet mogelijk. Om die reden werden aardbeien voorzien van een standaard houdbaarheidscode. Maar in de praktijk varieert de houdbaarheid van iedere oogst. Dit is namelijk afhankelijk van verschillende factoren waaronder het weer. De wisselende kwaliteit leidt tot onnodig hoge voedselverspillingscijfers. De AI-technologie in de aardbeienketen helpt bij het exact voorspellen van de houdbaarheid van de vruchten waardoor ongeveer 70.000 kg aardbeien kunnen worden bespaard. De aardbeientelers van Albert Heijn gebruiken een scanner waarmee de houdbaarheid accuraat kan worden bepaald. “Technologische ontwikkelingen spelen een grote rol bij het tegengaan van voedselverspilling. AI en algoritmes worden gebruikt om voedselverspilling verder te reduceren. Door gebruik te maken van AI-technologie wordt de aardbeienketen van land tot klant nog slimmer en efficiënter. Albert Heijn heeft de intentie om de technologie ook op andere fruitsoorten toe te passen om ook hier minder voedselverspilling tegen te gaan”, laat de supermarktketen weten.

Dynamisch
Albert Heijn heeft de doelstelling om in 2030 de helft minder voedsel te verspillen ten opzichte van 2015. Binnen deze doelstelling neemt de supermarkt verschillende stappen om voedselverspilling terug te dringen. Enkele maanden geleden introduceerde Albert Heijn de AH-overblijverspakketen, waarmee naar verwachting jaarlijks 4,5 miljoen kilo voedsel wordt gered. Ook paste Albert Heijn haar afprijssysteem aan naar het nieuwe, dynamische afprijzen waarbij een algoritme de beste korting voor een product bepaald. “De aardbeien AI-technologie is weer een stap die past binnen de doelstelling van Albert Heijn om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 ten opzichte van 2015”, laat Albert Heijn weten in het persbericht.

Bron: Levensmiddelenkrant