LEIDSCHENDAM- Albert Heijn wordt door jongeren het vaakst gekozen als werkgever. Jumbo en Dirk van den Broek staan op de tweede en derde plaats.
Dit blijkt uit onderzoek van dienstverlener CVster, dat ruim 50.000 online cv-profielen analyseerde, gedurende een periode van tien jaar. Supermarkten zijn over het algemeen verreweg de populairste keuze voor een bijbaan, concludeert de website die hulp biedt voor met het maken van cv's. Jongeren gaan er voornamelijk als cassière of vakkenvuller aan de slag.
Lidl
Albert Heijn komt als onbetwiste winnaar uit het onderzoek; de meeste jongeren kiezen voor de oudste zelfbedieningszaak van Nederland als werkgever. Supermarktketens Jumbo en Dirk van den Broek komen respectievelijk op de tweede en derde plaats. Lidl volgt op de vierde plaats en Dekamarkt sluit het rijtje af als vijfde populairste supermarkt voor een bijbaantje.
Arbeidsduur
Naast het aantal werkzame jongeren bij de supermarkten is er ook gekeken naar de arbeidsduur, waaruit blijkt dat Dirk jongeren het langst weet vast te houden. Jongeren werken er gemiddeld 15,4 maanden. Plus neemt een tweede plek in met 15,3 maanden. Deen sluit de top drie af met 12,8 maanden.
Vomar
Vomar houdt jongeren het kortst op de loonlijst met net iets meer dan vijf maanden, concludeert de dienstverlener. Ook bij de Makro en Nettorama blijven jongeren gemiddeld niet lang werken. Bij deze twee ketens schommelt het gemiddelde rond de zes maanden. Een mogelijke verklaring voor een korte gemiddelde arbeidsduur, is volgens CVster de voorkeur van een keten voor fulltimers, waardoor jongeren uitsluitend in vakantieperiodes komen werken.
Bron: Levensmiddelenkrant