AMSTERDAM - Albert Heijn heeft zich met haar chocolademerk Delicata aangesloten bij het nieuwe opensourceplatform Tony’s Open Chain Chocolonely.
De supermarktketen koopt voortaan cacao in volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. Met deze werkwijze is het volgens de chocoladeproducent mogelijk om een leefbaar inkomen voor cacaoboeren te realiseren. De eerste Delicata-chocoladerepen met een gele Tony’s Open Chain-button stromen momenteel in. Op de button staat de tekst ‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’. De nieuwe Delicata-chocolade is gemaakt van traceerbare cacaomassa, geproduceerd door Callebaut. “Dat betekent dat we precies weten van welke partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust de duurzame cacaobonen komen. Deze worden in een volledig gescheiden traject vervoerd naar België en daar werkt tot cacaomassa bij Callebaut”, legt woordvoerder Ronald van der Aart van AH uit. “Daarna komt de chocolade naar Rotterdam om opnieuw gescheiden verwerkt te worden tot duurzame repen. Dit is een volledig gesloten keten onder de paraplu van Tony’s Open Chain.” Eerder was de herkomst van cacaobonen niet altijd duidelijk. “Tegelijk weten we dat er als gevolg van armoede misstanden zijn daar waar cacaobonen worden geteeld. Dit kun je niet alleen uitbannen; daarom is het belangrijk om binnen de industrie samen te werken”, vertelt Van der Aart.
Kennis
Albert Heijn is de eerste missiebondgenoot van Tony’s Chocolonely die het platform heeft gelanceerd om een plek te creëren waar chocoladebedrijven alle benodigde kennis en tools kunnen vinden om een einde te maken aan illegale kinderarbeid en slavernij. “Dit is een belangrijk moment voor Albert Heijn. Met deze nieuwe repen zetten we samen met Tony’s Chocolonely en Callebaut een concrete stap om op te komen voor een transparante en duurzame cacaoketen”, zegt Henk van Harn, vicepresident Houdbaar & Non-Food bij Albert Heijn.
Bron: Levensmiddelenkrant