Getir_by_Isabel Janssen -- Outsider.i-8.JPG

E-commerce

Is Amsterdam te streng voor haar flitsbezorgers?

AMSTERDAM – Met de opkomst van de flitsbezorgers in 2021 ontving de gemeente Amsterdam een groot aantal meldingen van overlast. Gemeenteraadslid Juliet Broersen (Volt) vroeg om de cijfers en concludeert dat bijna alle overlastgevende darkstores in de hoofdstad inmiddels gesloten zijn. Dat schrijft Het Parool . De vraag dient zich nu aan of de gemeente niet té streng is geweest voor de zo snel opgekomen bedrijfstak.

Redactie |

In 2022 waren er vier flitsbezorgers actief in de stad: Zapp, Gorillas, Flink en Getir. Hun darkstores waren gezamenlijk goed voor 797 overlastmeldingen. 651 van deze meldingen werden gedaan naar aanleiding van darkstores die nu gesloten zijn. Er kwamen bijvoorbeeld 251 meldingen van overlast over een darkstore van Getir op de Da Costakade, en die is nu dicht. Maar ook vestigingen van andere bezorgdiensten en met minder klachten van omwonenden zijn inmiddels gesloten. Hetzelfde geldt voor de eerste vier maanden van dit jaar. Er waren 120 overlastmeldingen, 102 daarvan zijn afkomstig van een inmiddels gesloten darkstore en een die op last van de rechter ook zal moeten sluiten.

Uit de wijk
Om de overlast nog verder te beheersen kwam de gemeenteraad kort geleden met het plan om de darkstores alleen nog op industrieterreinen toe te laten. In geen geval wordt een flitsbezorgvestiging nog in een woonwijk geduld. Dat betekent dat de vestigingen die zich nog wel in woonwijken bevinden, daar weg moeten, ook als er geen klachten van overlast zijn. Raadslid Juliet Broersen vindt dat oneerlijk naar ondernemers die er alles aan doen om hun bedrijfsvoering te verbeteren. “Het nieuwe bestemmingsplan voor flitsbezorgers is er gekomen vanwege het aantal klachten, maar daar kan het nu niet meer over gaan”, zegt ze in het Amsterdamse dagblad. Ze concludeert dat het bestemmingsplan niet gebaseerd is op het aantal klachten, en krijgt collega-raadslid Myron von Gerhardt (VVD) mee. Die noemt het inmiddels een ‘ideologische beslissing’. Overlast beperken is gelukt, dus daar gaat het niet meer om, redeneert hij: “Ze willen gewoon geen flitsbezorgers in de stad hebben.”

Sturen
Wethouder van Ruimtelijke Ordening Reinier van Dantzig geeft in Het Parool toe dat de overlast de aanleiding was voor het reguleringsbeleid van de darkstores. Het bestemmingsplan en beleidskader geven het college de mogelijkheid te kunnen sturen op de vestiging van darkstores waar wel sprake is van goede ruimtelijke ordening, in plaats van steeds handhavend te moeten optreden, aldus de wethouder. Algemeen directeur van Getir Florian Brunsting zegt in de krant dat hij heeft gemerkt dat de aanpak om de overlast tot het absolute minimum terug te dringen, werkt: “Uit de cijfers blijkt dat onze stadswinkels goed passen in de stad en niet meer overlast veroorzaken dan supermarkten of pizzabezorgers. We vragen de gemeente dan ook haar beleid niet te baseren op ideologische argumenten, maar op feiten: klachten zijn er nauwelijks. Dit betekent dat bestemmingsbeperkingen moeten worden opgeheven en handhavingsmaatregelen tegen onze huidige winkels moeten worden stopgezet.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.