Ban Monster Energy AH levert storm aan kritiek op

ZAANDAM- Albert Heijn stopt met de verkoop van het energiedrankje Monster Energy. De stap is onderdeel van het eerder aangekondigde plan van de formule om suikerconsumptie bij klanten te reduceren, zo meldt RTV Noord-Holland. De actie heeft een storm aan kritiek opgeleverd. 

Marije de Leeuw |

“Wij willen onze klanten inspireren gezonder te eten en te drinken. Dat betekent dat we stap voor stap producten verbeteren en er soms ook voor kiezen producten niet meer te verkopen, zoals deze energiedrankjes”, legt een woordvoerder aan RTV Noord-Holland uit. Op Twitter kondigde de supermarkt aan de verkoop van andere energiedrankjes te beperken tot blikjes van 250ml en kleiner. 

Kritiek
De actie heeft een hoop kritiek opgeleverd op social media, veel klanten vinden de actie betuttelend. De commotie zette retailspecialist Laurens Sloot er zelfs toe aan zijn visie over de ban aan het Algemeen Dagblad te vertellen. Sloot laat aan de krant weten dat hij het een positief signaal vindt dat AH het thema gezondheid hoger op de agenda heeft gezegd, maar die visie moet dan wel vertaald worden naar een consistent beleid.  ,,Het is de vraag waarom de grootverpakkingen van Red Bull of het eigen huismerk Basic wél nog verkocht worden. Die laatste is zelfs in 24-paks verkrijgbaar. En dat geldt ook voor andersoortige dranken. Van AA-drink weten we ook dat er varianten zijn met veel te veel suiker, moeten die dan ook gesaneerd worden? Halve literblikken weghalen, maar de grootverpakkingen laten staan klinkt een beetje als cherry picking", zegt hij tegen het dagblad. 

Totale ban
Sloot stelt dat als een product in de basis ongezond is - en je je als formule wil profileren als een gezonde supermarkt - je het hele product misschien niet moet verkopen. Maar hij denkt dat de totale ban van energiedrankjes voor supermarkten wellicht nog een stap te ver is, omdat klanten dat als betuttelend kunnen ervaren, aldus het AD. 

Bron: RTV Noord-Holland/ Algemeen Dagblad

monster_meepakker_actie.jpg