OUDERKERK AAN DE AMSTEL - Met de merken Parrano en Tjiezi wil Best Cheese Holland het kaasschap in de supermarkt verrijken.
Wij spreken directeur Paul Wilde, sales director Arie Punt en global marketing manager Maarten Jumelet over deze ambitie. Het decor van ons gesprek met Wilde, Punt en Jumelet is een kantoor in Ouderkerk aan de Amstel, waarin Best Cheese Holland sinds kort is gevestigd. Wilde geeft uitleg over de oprichting van dit nieuwe kaasbedrijf na de recente verkoop van Uniekaas aan DOC. “In juli heeft DOC Dairy Partners, onderdeel van de Duitse zuivelcoöperatie DMK, het merk Uniekaas en de rijpings-, verpakkings- en productiefaciliteit van Uniekaas in Kaatsheuvel overgenomen. Hierdoor heeft DOC nu de volledige kaasproductieketen, van koe tot consument, in eigen hand. Voorheen gingen de kazen van DOC via de tussenhandel naar supermarkten. Nu gebeurt dit rechtstreeks.”
Gezonde omzetgroei
De kaasmerken Parrano en Tjiezi maakten volgens Wilde bewust geen deel uit van de overname door DOC. “Samen met Willem Jan Rote heb ik het nieuwe bedrijf Best Cheese Holland opgericht, dat zich nu vooral richt op de afzet van deze merken. Twee andere kazen die we vertegenwoordigen zijn de ambachtelijke boerenkaaslijn Melkbus en geitenkaas van Coach Farm. De geitenmelkproducten - kaas, yoghurt en drinkyoghurt - worden geproduceerd in Hudson Valley, een boerderij op twee uur afstand van Manhattan.”
Wilde benadrukt dat Parrano en Tjiezi al jaren een gezonde omzetgroei laten zien binnen de Nederlandse supermarkt. “Zo groeit Parrano jaar op jaar met 15 tot 20%. Ik denk dat beide merken ons volop nieuwe kansen bieden binnen de Nederlandse retail. Ook zien we volop afzetmogelijkheden in Europa, Noord-Amerika en Azië. De Parrano- en Tjiezi-kazen worden geproduceerd op de bestaande productielocatie in Kaatsheuvel. We zijn ervan overtuigd dat deze locatie bij DOC Dairy Partners in goede handen is. Best Cheese Holland kan zich nu volledig focussen op het uitbouwen van zijn merken en het bedenken van nieuwe kaasconcepten.”
Grote diversiteit
Punt verduidelijkt hoe Best Cheese Holland waarde wil toevoegen aan de kaascategorie in de supermarkt. “Met Parranokaas als basis willen wij consumenten in de supermarkt een diversiteit aan kaasadditieven voor de maaltijd bieden”, benadrukt hij. “In de vorm van geraspte kaas, plakjes, flakes en snippers in uiteenlopende verpakkingen willen wij hen diverse unieke smaakproposities voorschotelen in het bedienings- en zelfbedieningsschap.”
Premium producten
80% van het totale volume van de kaascategorie in de supermarkt wordt volgens Punt ingevuld door Goudse kazen. “Parrano en de hiervan afkomstige additieven wil Best Cheese Holland positioneren als premium producten. Ons streven is om deze producten betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen. In de supermarkt verkochte geraspte kaas is veelal afkomstig uit de uitvalstromen van bestaande kazen en er liggen op dit gebied veel me too-producten in het schap. Een usp van onze geraspte kaas is dat hele gerijpte Parrano-kazen hiervoor in één keer de rasp ingaan. Hierdoor kunnen wij de smaak en de kwaliteit altijd garanderen.”
Gezond karakter
De komende tijd wil Best Cheese Holland niet alleen het Parranomerk uitbouwen, maar ook het Tjiezi-kinderkaasassortiment uitbreiden. “Vanwege haar gezonde karakter is Tjiezi goedgekeurd door het Voedingscentrum”, benadrukt Wilde. “Dit betekent dat ouders het als gezond product voor hun kinderen in de supermarkt kunnen kopen. Ook mag Tjiezi in schoolkantines worden verkocht. Nu het Tjiezi-dipperconcept staat, willen we onze kinderpropositie onder dit label uitbreiden en versterken. Tjiezi kan ook buiten de koeling worden bewaard. Dit biedt supermarkten displaymogelijkheden, waarmee de impulsverkoop in de winkel kan worden gestimuleerd.”
Innovatieve kaasconcepten
Het nieuwe bedrijf focust zich volgens Jumelet ook op het in nauwe samenwerking met retailers ontwikkelen van innovatieve kaasconcepten. “Om echt waarde te kunnen toevoegen aan het schap, moeten deze concepten gebaseerd zijn op een kaaskwaliteit waarvoor de consument terugkomt en inspelen op de huidige gezondheids-, kook- en snackingtrend. Iedereen binnen Best Cheese Holland voelt een sterke verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan waardetoevoeging aan het kaasschap in de supermarkt.”
Bron: Levensmiddelenkrant