BREDA – Hoe blijf je innoveren met patat? Bij Lamb Weston raken ze niet uitgepraat over het introduceren van nieuwe producten, zoals de Grill Fries. Die zijn vol enthousiasme ontvangen door retailers, want het product is verkozen tot winnaar van de Beste Introducties 2023. Pim Boevé (international key account manager Retail Benelux & Scandinavië) en Corné van den Hoven (trade marketeer Benelux & Scandinavië) kijken terug op de introductie en vertellen wat we dit jaar nog kunnen verwachten van de fabrikant. Stil zitten doen ze in ieder geval niet bij Lamb Weston, want er liggen mooie plannen in het verschiet.
Wat vinden jullie ervan om de Beste Introductie te winnen?
Boevé: “We zijn er blij mee en trots op. De waardering vanuit onze handelspartners bevestigt dat we de juiste weg zijn ingeslagen met ons assortiment. We worden gezien als challenger in de markt, innovatie is een kernwaarde van onze strategie.”
Waarom zouden inkopers jullie tot winnaar hebben uitgeroepen?
Van den Hoven: “Dat zou je eigenlijk aan hen moeten vragen, maar we denken dat het te maken heeft met de kwaliteit en het onderscheidend vermogen van het product. Grill Fries is de ideale friet voor bij de BBQ of de gegrilde maaltijd, richt zich op een nieuw gebruiksmoment en voegt daardoor waarde toe aan de categorie.”
Hoe hebben jullie de introductie ondersteund?
Van den Hoven: “We hebben bij diverse retailers tastings georganiseerd en door middel van schapcommunicatie aandacht gevestigd op het product. Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met het BBQ Experience Center. Dit leidde tot een winactie op social media, waarbij we Big Green Eggs en BBQ-workshops weggaven. Met onze Lamb Weston foodtruck zijn we afgelopen zomer langs diverse supermarkten en outdoor evenementen geweest om Grill Fries te koppelen aan het thema BBQ. Op deze manier creëerden we bereik, beleving en een verhoging van de rotatie.”
Wat maakt het winnende product zo uniek?
Boevé: “Grill Fries hebben een unieke snijvorm die zorgt voor een lekkere crunch en een volle aardappelsmaak. Daarbij is het product snel en eenvoudig te bereiden in Airfryer en oven, ideaal als je druk bent met je BBQ.”
Hoe kunnen retailers het winnende product het beste aan de man brengen?
Boevé: “Een aantrekkelijke presentatie op het schap blijft een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast wint het thema BBQ voor veel supermarkten aan relevantie op de jaarplanning. We gaan graag het gesprek aan met onze partners om te kijken waar kansen liggen voor samenwerking.”
Wat kunnen we verder dit jaar nog van jullie verwachten?
Van den Hoven: “Het jaar begon goed voor ons. In januari mochten we de Industributietrofee in de categorie ‘Rising Star’ in ontvangst nemen. We zijn toen uitgeroepen tot het snelst groeiende merk in foodretail. We hebben de ambitie om onze bekendheid en zichtbaarheid binnen retail verder uit te bouwen. In maart en april vindt er een 360-graden marketingcampagne plaats rondom ons meest bekende en geliefde product, Twister Fries. Later dit jaar gaan we onze positionering aanscherpen en komen we met nieuwe verpakkingen. We willen de consument en onze retailpartners blijven verrassen met nieuwe smaken, vormen en gebruiksmomenten om de categorie in zowel volume als in waarde te laten groeien.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.