AMSTERDAM – Betalen met je pinpas is de gewoonste zaak van de wereld. Toch is het pas 35 jaar geleden dat toenmalig minister van Financiën, Onne Ruding, de allereerste betaling met een pinpas verrichtte. Hij deed dat bij Albert Heijn op het Osdorpplein in Amsterdam. Om dat te vieren zijn ing-ceo Peter Jacobs en Albert Heijn-ceo Marit van Egmond bij hetzelfde filiaal langsgegaan.
Bij de supermarktketen uit Zaandam wordt ondertussen rond de 82% van alle betalingen in de winkels gepind. Voor alle winkels in Nederland ligt dat bij 80%, waarbij de rest contact betaald. Dat de technologie wordt omarmd blijkt uit het feit dat 90% van de pinbetalingen contactloos wordt gedaan, waarvan 42% met een smartphone of smartwatch, aldus Betaalvereniging Nederland.
Ontwikkelingen
“Je boodschappen contactloos, mobiel of met een smartwatch betalen is niet meer weg te denken uit ons leven en is helemaal ingeburgerd. We leven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen en dat biedt oneindig veel kansen. Veilig, snel en toegankelijk betaalgemak voor onze klanten staat voorop bij alle innovaties die we doen. We willen klanten in staat stellen om zo moeiteloos mogelijk te kunnen betalen, daar blijven we ons best voor doen,” zegt Jacobs.
Marit van Egmond: “Albert Heijn maakt volop gebruik van nieuwe technologieën om boodschappen doen makkelijker te maken. In onze AH-app komt alles samen wat je daarvoor nodig hebt: de bonuskaart, boodschappenlijstjes, kassabonnen, zegels en al je favoriete recepten. En omdat betalen een belangrijk onderdeel van boodschappen doen is, investeren we in nieuwe betaaloplossingen zoals retourpinnen en de digitale betaalpas.” De laatste is een toevoeging in de app waarbij klanten toestemming geven om tot een bepaald bedrag bij een bepaalde webwinkel uit te geven.
Bron: Levensmiddelenkrant