section1_page8_article35_1.jpg De chicken-style burger is, samen met de schnitzel, de hero van de nieuwe range.

Partnercontent

Beyond Meat lanceert chicken-style producten

AMSTERDAM – Na het succes van de plantaardige rundvlees- en varkensachtige producten, brengt Beyond Meat een nieuwe range van chicken-style producten op de markt. Bram Meijer, marketing director, verwacht hiermee een grote doelgroep te bereiken.

Redactie |

Eigenlijk is vleesvervanger een verkeerde term als het gaat om de producten van Beyond Meat: “We profileren ons als een vleesmerk, maar dan plantaardig. Onze concurrenten zijn dan ook de producten van dierlijke eiwitten. Onze merkbelofte ‘ Eat what you love ’ staat voor blijven eten wat je lekker vindt zonder concessies te doen, en tegelijkertijd bij te dragen aan een betere wereld”, vertelt Bram Meijer, regional marketing director voor de EMEA-regio bij Beyond Meat. De nieuwe chicken-style range, die vanaf eind februari verkrijgbaar is bij verschillende retailers en via online kanalen, zit dan ook qua smaak, bite en textuur heel dicht op dierlijke kipproducten. “Ze zijn zo ontwikkeld dat ze qua textuur, bereidingswijze en smaak voldoen aan de verwachtingen van de consument. Dat is de kracht van ons merk.”

Logische stap
Na de zeer positief ontvangen plantaardige rundvlees- en varkensachtige producten was de introductie van de chicken-style range een logische stap, vertelt Meijer: “Als je kijkt naar de footprint van vleesproducten, dan hebben rund en varken een grote impact. De eerste focus lag daarom op het ontwikkelen en produceren van een plantaardig alternatief voor die producten. Aangezien we uiteindelijk een vegan alternatief willen bieden voor het hele vleesspectrum, lanceren we nu ook de chicken-style producten. Bovendien laat de categorie plantaardige kip een sterke groei zien. Een nieuwe pilaar dus binnen onze assortimentsstrategie, waarmee we het merk Beyond Meat en de categorie willen laten groeien.”

Hero’s van de range
De chicken-style range bestaat uit de Beyond Burger Chicken-Style, Beyond Schnitzel en Beyond Tenders. Meijer: “Alle producten zijn volledig vegan, hebben een superknapperige buitenkant en malse, sappige inhoud. De voornaamste ingrediënten zijn tuinbonen en tarwe. Beide zijn ook een belangrijke eiwitbron: de producten bieden zo’n 15 gram plantaardige proteïnen per 100 gram product.”
Meijer verwacht dat de nieuwe producten hoge ogen zullen gooien onder consumenten: “De bekroonde Beyond Burger is bij Albert Heijn het meest verkochte item in de burgercategorie; we wilden dus ook graag een chicken-style burger lanceren. Dit is, samen met de schnitzel, de hero van de range. Ook de schnitzel is een populair product op de Nederlandse markt en een perfect item bij het klassieke AVG’tje. De tenders zullen het naar verwachting erg goed doen bij families en in de foodservice, waar de producten ook beschikbaar zullen zijn. Ze passen goed in een salade, pokébowl of op een pitabroodje met een frisse salade.”
De chicken-style producten zijn bovendien nog toegankelijker dan de rundvlees- en varkensachtige producten van Beyond Meat, vermoedt Meijer: “We verwachten een nog grotere groep te kunnen bereiken met deze producten. We hebben de items laten proeven op de Huishoudbeurs, die natuurlijk een andere groep bezoekers trekt dan onze traditionele doelgroep. Het was een enorm succes. Ook in supermarkten en op festivals kunnen consumenten de producten proeven. Tasting is believing is onze ervaring.”

Van de VS naar Enschede
Extra leuk is dat deze producten in het nieuwe R&D-centrum in Ede zijn ontwikkeld en hier worden geproduceerd, vertelt Meijer: “Toen we in 2019 het merk Beyond Meat hebben gelanceerd op de Nederlandse markt, leunden we in eerste instantie nog sterk op wat er beschikbaar kwam vanuit de Verenigde Staten. Daar staan ons hoofdkantoor en enkele productielocaties. In 2020 hebben we een productielocatie geopend in Enschede. Vorig jaar volgde een R&D-centrum in Ede. Vanuit daar werken onze voedingswetenschappers, onderzoekers en culinaire experts via onderzoek, ontwikkeling en innovatie aan heerlijke plantaardige vleesproducten, met de specifieke smaakprofielen van de Europese consument in het achterhoofd. Op deze manier kunnen we de Nederlandse en Europese markt bedienen, evenals enkele regio’s in Afrika.”

Nieuwe huisstijl
Tegelijkertijd met de nieuwe chicken-style range voert Beyond Meat ook een nieuwe huisstijl door. Meijer: “De kleur donkergroen krijgt een nog prominentere rol in de verpakkingen. De chicken-style producten worden de eerste items in een nieuw jasje, voor de andere producten hebben we een soft transitie gepland. Het is eigenlijk new look, same taste.”
Vanaf week 8 zijn de nieuwe chicken-style producten van Beyond Meat verkrijgbaar bij onder andere de supermarkten van Albert Heijn en Jumbo.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.