Boni en Hoogvliet haken ook in op boycot Rusland

NIEUWVEEN - Steeds meer supermarkten zeggen toe te willen helpen om het agf-overschot door de Russische boycot op te lossen. Hoogvliet en Boni zijn de eerste ketens die aansluiten bij het initiatief #SamenSterk van elf tuinbouwbedrijven.

Joost Agterhoek |

Terwijl Jumbo en Albert Heijn op eigen houtje Hollandse groenten en fruit gaat promoten kiezen Hoogvliet en Boni ervoor om bij het eerder gestarte initiatief SamenSterk aan te sluiten. Bedrijven als ZON fruit & vegetables, Greenco, Redstar, Koppert Cress en The Greenery doen op een gezamenlijke site een soortgelijke oproep als AH en Jumbo.

Prijsverlagingen
Campagnemanager van SamenSterk zegt dat Hollandse agf van deze partijen een logo met dezelfde naam krijgt. Staal verwacht dat meer ketens zich aansluiten bij het initiatief. De Russische boycot zal volgens de Rabobank en het Landbouw Economisch Instituut (LEI) gaan leiden tot lagere prijzen op agf in de super. Ondertussen zijn al de nodige campagnes opgezet om dat te voorkomen.

Miljard
LTO Nederland concludeert dat de importstop van Rusland de Nederlandse groenten- en fruitsector 1 miljard euro kost. Daar is de verwachte prijsdaling niet in meegerekend, zegt de landbouworganisatie. 30 procent van de Europese export van groente en fruit komt volgens LTO van Nederlandse bedrijven.

Bron: Levensmiddelenkrant

agf_resized_site.jpg