GORINCHEM - Chiquita, het bekende bananenmerk, lanceert samen met Albert Heijn een innovatie in het bananenschap: de Chiquita groen 5-pack. Deze introductie maakt deel uit van een bredere vernieuwing binnen de categorie.
Voor het eerst krijgen consumenten hiermee écht keuze en gemak: rijp voor nu, of groen voor later. De nieuwe 5-packs zijn vanaf vandaag exclusief verkrijgbaar in 850 Albert Heijn-winkels in heel Nederland. De verpakking zorgt voor een langere houdbaarheid en dit zou in theorie de kans op verspilling moeten verkleinen.
Waarom groen?
Nederlandse bananenkopers bij het schap hebben nu écht iets te kiezen als het gaat om rijpheid. Met de Chiquita geel 5-pack en Chiquita groen 5-pack naast elkaar kunnen consumenten hun aankoop afstemmen op hun eetmoment: direct, of later in de week. Via een grote crossmediale campagne wil Chiquita consumenten laten wennen aan het vernieuwde assortiment. Met ‘Groene bananen zijn niet gekker, maar gewoon later lekker’ haakt het bedrijf in op de eerste, wellicht wat verbaasde reactie bij het zien van het vernieuwde assortiment. De on-pack communicatie en de term ‘thuisrijpende Chiquita’ dragen eraan bij dat shoppers het product direct herkennen en omarmen.
Grote ergernis
Onderzoek wijst uit dat 88% van de bananenkopers hun aankoop al plant vóór ze de winkel binnenstappen. Kleur, kwaliteit en verpakkingsgrootte zijn daarbij doorslaggevend. Hoewel iets geler dan groen op dit moment de voorkeur heeft, is er ook een duidelijke groep consumenten die bewust kiest voor een langere houdbaarheid. De Chiquita groen 5-pack sluit hier op aan: deze bananen rijpen geleidelijk thuis en passen bij mensen die vooruit plannen. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat overrijpe bananen en tegenvallende versheid tot de grootste ergernissen van consumenten behoren. De Chiquita groen 5-pack biedt een direct antwoord op die behoefte.
Praktische oplossing
De losse Chiquita-banaan blijft het vertrouwde icoon, waarbij consumenten zelf hun ideale tros kunnen kiezen. De Chiquita geel 5-pack, iets rijper dan normaal, is perfect voor directe consumptie. En voor drukke huishoudens, met name gezinnen, biedt de combinatie van groen én geel een praktische oplossing: één aankoop, een hele week aan bananen.
Peter Bolijn, senior marketing manager Germany & Benelux bij Chiquita: "Deze nieuwe manier van bananen verkopen is echt een mijlpaal: het bananenschap is al meer dan dertig jaar vrijwel onveranderd gebleven. Dat tijdperk laten we nu bewust achter ons. De Chiquita groen 5-pack is een innovatieve oplossing die inspeelt op de veranderende behoeften van consumenten: verser, minder verspilling en meer keuze. Tegelijkertijd blijft de vertrouwde Chiquita geel 5-pack een perfecte optie voor wie direct iets rijps zoekt. We willen de groei in een toch al populaire categorie verder aanjagen – bananen zijn het meest verkochte stuk fruit én behoren tot de best verkopende producten in de supermarkt. We zijn trots op de samenwerking met Albert Heijn en Bakker Barendrecht om de moderne consument beter passende opties te bieden in het versschap."
Jurian Simons, lead category manager Fruit & Verse Sappen bij Albert Heijn: "De wereld verandert, en daarmee ook de wensen van consumenten. Ze zijn bewuster van wat ze kopen en hoe lang het meegaat. Als innovatieve supermarkt speelt Albert Heijn daar graag op in. Met de introductie van de Chiquita groen 5-pack beantwoorden we de vraag van klanten die minder vaak willen winkelen, maar wel elke dag verse bananen willen eten. Dankzij de langere houdbaarheid van deze groene bananen helpen we niet alleen voedselverspilling te verminderen, maar bieden we ook gemak en kwaliteit in één verpakking."
Bron: Levensmiddelenkrant