ZAANDIJK - Het imago van speciaalbier in het supermarktschap kan én moet nog verder worden verbeterd. Het is namelijk geen zuipbier, maar een genietproduct bij uitstek. Dit is de stellige overtuiging van Paul Riteco van Brouwerij Hoop in Zaandijk, die met vijf speciaalbieren onder het gelijknamige bierlabel grote ambities heeft in de landelijke retail.
Samen met zijn compagnons Steven de Cleen en Vincent Buijs stond Paul Riteco in mei 2016 aan de wieg van Brouwerij Hoop aan de Lagedijk in Zaandijk. Brouwerij Hoop is een ambachtelijke speciaalbierbrouwerij met proeflokaal, restaurant, delicatessenwinkel en bar met 16 verschillende bieren op de tap. Dankzij een Caspary-brouwmachine heeft de huidige brouwerij een productiecapaciteit van 8500 hectoliter per jaar.
Ambitie
“Onze belangrijkste ambitie was om met Hoop een eigen professioneel biermerk te lanceren”, verduidelijkt Riteco. “Niet vanuit een soort hobbyisme in bier, maar vanuit de gedachte om onder dit merk eigen gebrouwen speciaalbieren breed en professioneel weg te zetten in de retail. Het Hoopmerk omvat nu vijf speciaalbieren uiteenlopend van een East Coast IPA en een dry-hopped pilsener tot een dry white. Daarnaast maken we regelmatig limited editions, seizoensbieren en in samenwerking met collega-brouwers gemaakte ‘collaboration brews’. Zo introduceren we binnenkort een speciaalbier onder de naam Pumpkin Party in samenwerking met Brouwerij Gebrouwen door Vrouwen uit Amsterdam.”
Zaanse geschiedenis
Alle onder het Hoop-merk gebrouwen speciaalbieren zijn voor ons bedacht en ontwikkeld door Derk Walsh, zo benadrukt Riteco. “Hij is een uit Canada afkomstige bierconnaisseur die gespecialiseerd is in verschillende bierstijlen, receptuurverbeteringen en bijzondere bier-spijscombinaties”, verduidelijkt hij. “Samen met ons eigen brouwteam dat bestaat uit de brouwers Patrick Breugem en Pierre-Yves Lavoie, zorgt hij ervoor dat alle Hoopbieren volgens de juiste recepturen en op de juiste manieren worden gebrouwen.”
Nautische geschiedenis
Vanaf het prille begin was het volgens Riteco het streven van Brouwerij Hoop om alle speciaalbieren te laden met de nautische geschiedenis van de Zaanstreek en met bijzondere historische personen en verhalen uit deze regio.“Dankzij windmolens was de Zaanstreek namelijk ooit een van de grootste scheepswerven ter wereld. Daarom heeft ons biermerk de naam Hoop meegekregen als symbool van de scheepvaart. De Zaanse geschiedenis komt onder meer terug in de unieke namen van onze speciaalbieren, zoals Kaper, Waterwolf, Bleke Nelis en Oudt Heyn, en via de opvallende etiketten van onze bierflessen. Alle etiketdesigns zijn bedacht door mijn compagnon Steven de Cleen. Als eigenaar van ontwerpbureau Proud Design kan hij bogen op jarenlange ervaring in het bouwen van merken voor grote namen als Lassie, Arla en Quaker.”
Albert Heijn
De speciaalbieren van Brouwerij Hoop zijn inmiddels te vinden bij zo’n 550 supermarkten van Albert Heijn. “De komende tijd willen we Hoop als merk breed gaan laden binnen de landelijke retail”, benadrukt Riteco. “Hierbij willen we onze speciaalbieren nadrukkelijk positioneren als ‘genietproducten’, die uitstekend te combineren zijn met een breed spectrum aan smakelijke gerechten en producten. Op het etiket van onze Hoop-bieren staat bijvoorbeeld aangeven welke gerechten hierbij lekker zijn. In het supermarktschap kampen speciaalbieren nog vaak met het negatieve imago van ‘simpele dorstlesser’. Hierin willen wij in samenspraak met retailers verandering aanbrengen.”
Inmiddels zit Brouwerij Hoop volgens Riteco serieus aan de gesprekstafel met diverse grote foodretailers. “Als brouwerij merken wij gelukkig dat zij uit de ‘prijskramp’ beginnen te raken als het om bier gaat. Zij beginnen steeds meer de afzetmogelijkheden in te zien van onze bijzondere en smakelijk speciaalbieren. Onze huidige brouwerij aan de Zaanse Schans beschikt over voldoende productiecapaciteit om de komende 2,5 tot 3 jaar flink door te groeien in retail”, aldus Riteco.
Bron: Levensmiddelenkrant