C1000 duurder dan Albert Heijn, Aldi en Lidl verhogen prijzen

AMSTERDAM - Voor het eerst in jaren is niet Albert Heijn de duurste supermarktketen van Nederland, maar C1000. Daarbij kan een tas boodschappen tussen de duurste en de goedkoopste supermarktformule ruim 14 euro verschil uitmaken.

Dat oordeelt het VARA-consumentenprogramma Kassa. Twee jaar geleden kocht Kassa een tas boodschappen van het huismerk bij Aldi, Albert Heijn, C1000, Jumbo, Lidl en Plus. Sinds januari 2013 daalden de gemiddelde prijzen overal 3,5 procent. Vergeleken met juni 2014 daalden vooral de boodschappen van Albert Heijn fors in prijs, ruim 4 euro (7,1 procent). De boodschappen bij Lidl en Aldi werden iets duurder. Volgens supermarktdeskundige Paul Moers is Albert Heijn al sinds het laatste kwartaal van 2014 de prijzen flink aan het verlagen. “De supermarkt probeert op die manier Jumbo dwars te zitten”, zo zei hij in Kassa.

Prijsverschil
Een product dat flink goedkoper werd, is volgens Kassa het bontwasmiddel. Koffie daarentegen werd bij vrijwel alle onderzochte supermarkten flink duurder. Uitzondering is Albert Heijn waar de koffie 1,30 euro goedkoper werd. Kassa constateerde bij de aanschaf van een mandje boodschappen een prijsverschil tussen gemiddeld de duurste (C1000) en de goedkoopste supermarktformule (Aldi) van ruim 14 euro. Ondanks het feit dat Aldi en Lidl nog steeds de goedkoopste supermarktformules zijn, hebben zij volgens Kassa de afgelopen jaren wel langzaam maar zeker hun prijzen verhoogd.

Bron: Levensmiddelenkrant

c1000.jpg