netherlands-6313026_1920.jpg

Supermarkten scoren flinke omzetstijging

DEN HAAG – Supermarkten hebben in juli 2025 hun omzet met 6,3% zien stijgen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De voedingsspeciaalzaken zagen sinds lange tijd de omzet weer dalen, in juli met 2%. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Redactie |

Het verkoopvolume in de foodsector steeg ook met een kleine 1,2%. Dat laat zien dat de omzetstijging nog steeds voor het overgrote deel komt door prijsstijgingen. Dat de speciaalzaken nu dalen kan het gevolg zijn van diezelfde prijsstijgingen. Dat kan erop duiden dat consumenten deze winkels gaan mijden door de hoge prijzen en weer teruggaan naar de supermarkt.

Non-food
De non-foodsector deed het ook goed met een omzetgroei van 4,9%, met daarbij een volumegroei van 4,1%. Dat houdt in dat hier de prijzen minder zijn gestegen dan in de foodsector. In de non-food zit de sector consumentenelektronica en witgoed nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. De omzetdaling is met 3,1% wel veel minder dan in juni. Toen was de omzetdaling een fikse 9,4%.

De sector die daar van profiteert, is online. De echte webwinkels stegen weer flink, met een omzetstijging van 9,8%. De multichannelers, winkels die hun webshop als neventaak hebben, deden het veel slechter met een klein plusje van 0,8%.

Bron: Levensmiddelenkrant