carrefour italie.jpg Foto: Google Streetview

Carrefour verkoopt Italiaanse tak aan NewPrinces Group

REGGIO EMILIA – De Franse supermarktketen Carrefour heeft met het Italiaanse NewPrinces overeenstemming bereikt over de verkoop van Carrefour Italië. De deal, die nog door de autoriteiten moet worden goedgekeurd, moet aan het einde van het derde kwartaal van 2025 zijn afgerond.

Redactie |

Het bedrag dat met de overname is gemoeid, wordt door beide bedrijven niet genoemd. In een persbericht gaat NewPrinces uit van een bedrijfswaarde van Carrefour Italië van 1 miljard euro. Als onderdeel van de overname investeert Carrefour eenmalig nog 237,5 miljoen euro en heeft NewPrinces zich vastgelegd op een investering van 200 miljoen euro als de deal definitief is.

Waarde
De verkoop past in een herstructurering van Carrefour. Daarbij gaat het bedrijf zich richten op de markten waar het de meeste waarde heeft. Dat zijn Frankrijk, Spanje en Brazilië. Carrefour Italië telt 1185 winkels, groothandels en gemakswinkels en een omzet in 2024 van 3,7 miljard euro. Met de overname wordt NewPrinces de tweede supermarktketen van Italië als het gaat om omzet en de eerste als het gaat om aantal medewerkers.  

Mijlpaal
Angelo Mastrolia, voorzitter van NewPrinces Group, zei: “De overname van Carrefour Italia is een belangrijke mijlpaal in het groeitraject van onze groep. Het is het resultaat van een strategie die is opgebouwd met zorgvuldigheid, industriële visie en een langetermijnengagement. Met deze transactie zetten we een beslissende stap in de richting van verticale integratie tussen productie en distributie, waardoor we ons vermogen om waarde te creëren in de hele toeleveringsketen versterken. We hebben de moedige beslissing genomen om te investeren in een strategisch waarde voor Italië, met als doel een wijdvertakt retailnetwerk nieuw leven in te blazen en de synergieën tussen industrie en distributie te maximaliseren. Onze ambitie is duidelijk: een duurzaam, solide en langetermijnmodel opbouwen dat concrete voordelen biedt voor klanten, medewerkers, leveranciers en aandeelhouders.”

Bron: Levensmiddelenkrant