DEN HAAG – In het tweede kwartaal van 2025 heeft de detailhandel 3,3% meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het verkoopvolume steeg, maar met 1,1% minder hard dan de omzet. Daartegenover staat dat er ook meer detailhandelaren failliet zijn gegaan in deze periode. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek in de laatste cijfers.
Hogere omzet met een lagere stijging van het verkoopvolume heeft maar één oorzaak, prijsstijgingen. Vooral in de cijfers van de supermarkten is dat goed te zien. In het tweede kwartaal was de omzetstijging daar 2,5% maar daalde het verkoopvolume zelfs met 2,1%. De voedingsspeciaalzaken als kaaswinkels en slagerijen deden het met een omzetstijging van 5% weer beter dan de supermarkten. Maar ook hier waren het prijsstijgingen die daarvoor zorgden. De speciaalzaken haalden slechts een volumestijging van 0,6%.
Non-food
Bij de non-foodwinkels vielen de klappen bij de winkels in consumentenelektronica en witgoed. Daar zagen ze zowel de omzet met bijna 11% dalen, maar ging ook het verkoopvolume onderuit met een daling van 8,3%.
Al bijna drie jaar lang zien de webwinkels de omzet flink stijgen. De echte webwinkels deden het zoals gebruikelijk weer veel beter dan de zogenoemde multichannelers. De pure webwinkels zagen de omzet weer stijgen met bijna 10%. Bij de multichannelers bleef de omzet nagenoeg gelijk met een stijging van slechts 0,1%.
In het tweede kwartaal steeg het aantal faillissementen in de detailhandel met bijna 35% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Er werden 89 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard. In de hele economie nam het aantal faillissementen juist met 7% af.
Bron: Levensmiddelenkrant