Colruyt-topman: maaltijdbox blijft nichemarkt

HALLE - Maaltijdboxdiensten als Hellofresh blijven volgens Colruyt-bestuursvoorzitter Jef Colruyt een nichemarkt. De topman van het Belgische supermarktconcern stelt bovendien vragen over de houdbaarheid van de kosten die boodschappenbezorging met zich meebrengt.

Joost Agterhoek |

Colruyt vergelijkt in een interview met de Tijd, maandag gepubliceerd in het Financieele Dagblad, de ‘Hellofresh-aanpak’ met de biologische supermarktketen van het concern, Bio-Planet. Slechts 3 tot 4 procent van de bevolking bezoekt die winkels, aldus de topman in de krant. Het blijven volgens Colruyt nichemarkten.

Houdbaar
Gevraagd naar het antwoord van de Belgische marktleider op Hellofresh en Bol.com, stipt Colruyt Collect & Go aan. Klanten kunnen online bestellen bij de supermarktformule, om bij de afhaalpunten in de winkels af te halen. De meest duurzame en ecologische aanpak, denkt Colruyt. Hij vertelt dat familieleden allemaal individueel online bestellen en dat voor elke bestelling een busje aan de deur verschijnt. Niet houdbaar, zegt Colruyt, met het oog op gratis bezorging en transportkosten.

Rentabiliteit
Volgens Colruyt is er nu een strijd gaande waarin met heel veel risicokapitaal enorm wordt geïnvesteerd in naamsbekendheid en de rentabiliteit achterwege blijft, schrijft de krant. De topman vraagt zich af hoe lang dat nog zal duren.

Ahold-Delhaize
Even nuchter is de reactie van Colruyt op de fusie van Ahold en Delhaize. De beide supermarktconcerns zullen naar zijn verwachting er nog twee tot drie jaar over doen om de fusie rond te krijgen. Binnen anderhalf tot twee jaar zal de impact van de samengang op de markt te zien zijn, verwacht Colruyt, maar het is nog de vraag of Ahold-Delhaize eerst in de back-office, of eerst in de winkels gaat vernieuwen, en waar de focus op de wereldkaart zal liggen.

Marktleiderschap
De topman denkt niet dat het marktleiderschap van Colruyt in gevaar komt door Ahold-Delhaize. De vraag is ook hoe andere supermarktconcerns reageren op de nieuwe gigant. Reageert Colruyt beter dan ‘de Aldi’s van deze wereld’, dan kan het de fusie compenseren, zegt de bestuursvoorzitter.

Action
In het interview heeft Colruyt niet mis te verstane kritiek op prijsconcurrerende ketens als Action. Hij vergelijkt twee ‘doosjes Colgate’, het ene verkrijgbaar bij Colruyt, het andere bij Action. Het verschil: de tandpasta bij Colruyt bevat meer fluor. De goedkopere variant met minder fluor is bestemd voor kinderen op de Aziatische markt, maar Action heeft deze massaal opgekocht en op de Europese markt gebracht, zegt Colruyt. Aan die praktijken, die Colruyt ‘niet onschuldig’ noemt wil het Belgische concern niet meedoen, zegt Colruyt.

Bron: Financieele Dagblad/De Tijd

bestuursvoorzitter_jef_colruyt_colruyt_900x525.jpg