rob benjamens.jpg Rob Benjamens is directeur/partner van Brand & Business Architects.

Column: Dirk doet het weer….

Het is zomer. Dat betekent, dat we kunnen lezen welke supermarkten, volgens de consumenten, het beste zijn van Nederland.

Rob Benjamens |

Er zijn 2 categorieën:

  • De beste lokale supermarkt. Dat werd weer Poiesz. Heel knap.
  • De beste supermarkt van Nederland. Voor de derde keer achter elkaar werd Dirk dat. Alweer een betere score dan hun veel grotere concurrenten als AH, Jumbo, Plus, Lidl en Aldi. Dat is knap, heel knap. Daar kun je wat van leren! Maar dat is best lastig, want Dirk is nooit erg scheutig geweest met “cijfers en strategieën”, enz.

Natuurlijk kennen we Dirk van de folders en de advertenties, maar niet of nauwelijks uit andere media. Ik doe een poging.

Er zijn wel enkele boeken over Dirk. Naar aanleiding van een jubileum. Daaruit kun je heel duidelijk zien, dat Dirk “toen” en Dirk “nu” veel met elkaar overeen komen. Een sterk, duidelijk DNA. Dicht blijven bij je DNA is belangrijk en Dirk weet dat en doet dat. Dirk was geboren in 1924. Zijn vader was veehouder.  De koeien graasden in wat nu het Rembrandt Park is, in Amsterdam-West. In 1939 ging Dirk met een ponywagen door de straten en verkocht melk. 

Eén liter voor Hfl 0.09 cent en Hfl 0.25 voor 3 liter “en een scheutje meer”. De eerste winkel werd in 1942 geopend op het Mercatorplein. De winkel verkocht “Boter, Melk, Kaas” en was “De goedkoopste van Amsterdam-West”. De tweede winkel werd in 1946 geopend. 

Selfservice
In 1953 werd de eerste “grote” supermarkt geopend. Dirk was samen met Hermans, die in Zuid een winkel had, naar Amerika geweest en supermarkten bezocht. Ze hadden over selfservice gehoord en wilden dat met hun eigen ogen zien. Dirk opende in de Kinkerstraat de eerste supermarkt. Het pand was groot. Er kwam in de winkel een fotoautomaat en een foto kopieermachine. En in 1956 ook een snackbar/lunchroom, en was daarmee de eerste winkel die patat en softijs verkocht. Dat waren verrassende klantentrekkers. En op de eerste verdieping werd een banketbakkerij begonnen. Dirk liet zich duidelijk zien in de winkel. En maakte “reuring” en had vaak verrassingen. 

Een voorbeeld: Dirk haalde de papieren etiketten af van de blik-producten. De “kale”blikken werden in een ton gelegd. De klanten wisten dus niet wat ze kochten. Maar wisten wel, dat het niet duur was, zeker als je zalm of ananas uit de ton had gehaald. Dat was een succes. Er gebeurden meer spannende acties in de winkel. Dat sprak men ook door. In 1957 was Dirk de eerste winkel, die artikelen rechtstreeks bij fabrikanten kocht en in de winkel verkocht “Dat scheelde de tussenhandel”. Dus goedkoper en dat liet hij weten.

3376-b81afabade33cb1e91c08a864a7cbdb0.jpg Dirk opent nu ook nog regelmatig nieuwe winkels. Foto: Dirk van den Broek

Goedkoop uit eten
In 1958 een winkel in Zandvoort geopend en een specialiteiten restaurant. Dirk Dirckz aan het Kwakersplein. “Kip in het pannetje”, voor “de man met de kleine beurs”. Die kon goedkoop uit eten gaan. Het werd snel rond verteld, het was meteen een succes. Voor de mensen was het een bevestiging dat Dirk lage prijzen heeft en weet wat klanten nodig hebben. Dirk schopte ook tegen het “heilige huisje” van vastgestelde verkoopprijzen. En ook dat liet hij weten aan de klanten, dat dit gedaan wordt, zodat de klanten lagere prijzen zouden krijgen. Dirk kwam op voor de klanten! In 1962 kreeg hij zijn zin: De prijzenoorlog begon. En dat deed hij dus vooral voor zijn klanten.

Reizen
In 1959 werd een reisorganisatie gestart. Weer een verrassende stap van Dirk van den Broek. Want klanten konden voor weinig geld met de bus naar het buitenland gaan. “Dirk begrijpt ons en maakt dromen mogelijk”. In 1965 werd de reisorganisatie een reisbureau! “Heel Nederland kan nu betaalbaar op vakantie in het buitenland”. “Heb je voor 100 gulden aan kassabonnen gespaard en een bijbetaling van Hfl. 99  doet, dan kun je bijv. 10 dagen naar het Gardameer. Of naar Spanje. Plekken waar de meeste mensen nog nooit waren geweest! Er werden heel wat kassabonnen gespaard. D-Reizen was geboren en de klanten waren blij met hun kruidenier, die het beste met hen voor had.

Dat bleek ook door de groeiende hoeveelheid Eigen Merken. “Topkwaliteit met lage prijzen”. Het werden de merken van Dirk-klanten. Échte merken en geen “Private Labels”. Merken waar je aan hecht en vertrouwt. En vaak met de allerlaagste prijs. Wie wil dat niet?

Er komen winkels bij
In 1972 wordt de eerste Digros geopend. Het is de winkel van de oudste zoon van Dirk. Het was de winkel van Jan van den Broek. Hij was net als zijn vader naar Amerika geweest. Hij had een jaar stage gelopen bij een grote supermarkt. Hij kreeg een enkel ticket van zijn vader. De terugreis moest hij zelf verdienen. Van zijn vader kreeg hij het geld om zijn eerste winkel te kunnen starten. Als hij zeven winkels had (en dus bewezen had, dat hij het vak beheerste) dan kwam hij in de directie van het bedrijf.

Zo opende ook Dirk jr. de Dirkson winkels. En ontfermde zoon Henk zich over de andere winkels, die in de loop der jaren geopend werden. Evenals de dochter van Dirk. In 1988 had Dirck III 111 slijterijen, 20 drogisterijen, 30 reisbureaus, 7 horecabedrijven, een skipiste (De Meerberg) in Hoofddorp en een wintersport project in Tremalzo in Italië!

5 Zekerheden
Dirk heeft een aantal jaren geleden de 5 zekerheden geformuleerd. Ze zijn belangrijk en verklaren mede het succes van Dirk.

  1. Dezelfde lage prijs voor iedereen.
  2. Grote merken, kleine prijzen.
  3. Iedere dag verrassen en goedkoop.
  4. Zelf halen = geld besparen.
  5. Ruime keuze in onze huismerken.

Ik voeg er nog een aantal aan toe:

  1. Het is een bedrijf met een hart.
  2. Het duidelijke DNA, dat ook gekoesterd wordt, dat geeft houvast en sturing.
  3. Afspraak = afspraak. Dirk komt altijd zijn afspraken na en is daardoor uiterst betrouwbaar.
  4. Korte lijnen – snelle beslissingen.
  5. Lef, maar ook voorzichtig en doordacht.
  6. En……ceo Marcel Huizing heeft het Dirk bloed door de aderen lopen.

Fans
In de PS bijlagen van het Parool van 5 juli werd er 6 pagina’s gewijd aan Dirk. Met name aan de WhatsAppgroep Dirk Lovers. Een appgroep met op het moment 995 leden, die één gedeelde passie hebben: “Supermarkt Dirk”. Een fanclub. De leden delen ervaringen. De club werd opgericht op 22 januari 2022 door Sophie Sturkenboom. Door TikTok-aandacht groeit het aantal leden nog sneller. Er worden niet alleen aanbiedingen gedeeld, maar sinds kort een blind dating. Dirk is de underdog, daar heb je sympathie voor. Een fanclub voor een “kruidenier”. Wie had dat gedacht. Alleen Dirk zelf…

Bron: Levensmiddelenkrant