Afgelopen maart was het weer zover. Het was Internationale Vrouwendag. Een vrouwendag, is dat nog wel nodig, dacht ik? En is er dan ook wel een mannendag? Ja hoor, in november is het Internationale Mannendag. Dat is een goed teken. Het betekent dat emancipatie beide kanten op werkt. Voor vrouwen een dag, dan voor mannen ook.
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dit voor alles op zou gaan. Dat vrouwen dan bijvoorbeeld doorstromen naar hogere functies, net zoals mannen dat doen. Het College voor de Rechten van de Mens zegt: “Hoewel voor mannen en vrouwen vaak dezelfde voorwaarden gelden voor doorstroom, pakken ze in de praktijk ongelijk uit.”
“Behalve een gemiste kans voor de organisatie, is de ondervertegenwoordiging van vrouwen in leidinggevende en managementfuncties ook een mensenrechtenprobleem. Het is een gevolg van genderongelijkheid en houdt deze ongelijkheid ook in stand.”
Het college heeft zelfs sheets ontwikkeld met daarop allerlei tips hoe vrouwen kunnen doorstromen naar managementfuncties. Ik ben wel benieuwd: hoeveel vrouwen zitten in het kaderteam/managementteam van jouw bedrijf ? Worden de vrouwen in jouw bedrijf voldoende vertegenwoordigd in de managementlaag?
Volgens het College voor de Rechten van de Mens is het belangrijk dat de bedrijfscultuur en de bewustwording daarop onder de loep worden genomen. Daaropvolgend kunnen het beleid en de structuur gevormd worden. Alleen zo kan je de vrouwenrechten binnen het bedrijf beïnvloeden, zo blijkt.
Dus wacht even. We moeten er nog steeds beleid op loslaten om vrouwen in leidinggevende functies te krijgen? Een van de tips op de sheet is dat je als bedrijf doelen kan stellen aan het aantal vrouwen dat je in je bedrijf op die functies wil zetten. Het begint dus bij goed aannamebeleid, waarbij een vrouwvriendelijke cultuur een speerpunt dient te zijn.
Is de retailsector hier überhaupt wel mee bezig? Is men niet al gewoon blij als er mensen beschikbaar zijn? Vrouw, man, genderneutraal en alles wat daartussen zit, is meer dan welkom. De huidige arbeidskrapte zorgt in elk geval niet voor vooruitgang als het gaat om het selecteren van kwaliteit op de werkvloer. Laat staan dat er ruimte is voor het neerzetten van een vrouwvriendelijke bedrijfscultuur. De kwaliteit is door de arbeidskrapte overal gigantisch teruggelopen. Er is geen tijd meer om naar kwaliteit, cultuur en gedrag te kijken. Geen goed nieuws voor de vrouw en de doorstroom voor vrouwen.
Het blijkt toch vooral in deze tijd om focus te draaien. Waar ga je, in jouw onderbezette bedrijf, aandacht aan besteden? Welke zaken zet je hoog op de agenda, welke niet? Het maken van keuzes, keuzes, keuzes. Op welke plek staat de positie van vrouwen op jouw lijstje?
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.