Lisa.jpg Lisa van der Linden is hoofdredacteur.

Commentaar Gouden Partner 2025 :Vergeet waardering niet in deze uitdagende tijd

Er ligt sinds de coronapandemie een behoorlijke druk op de samenwerking tussen retailers en fabrikanten. Het afgelopen jaar is dat alleen maar duidelijker geworden door de alsmaar stijgende consumentenprijzen.

Lisa van der Linden |

Daar waar eerder nog geheimzinnig werd gedaan over de onderhandelingsgesprekken, wordt nu steeds vaker naar buiten gebracht dat het aan de onderhandelingstafel allesbehalve gezellig is. Daarnaast zijn de grote supermarktketens inmiddels allemaal in zee gegaan met een internationale inkooporganisatie. Fabrikanten wijzen naar de retailers en andersom. Er is zelfs een hoorzitting met supermarktorganisaties, levensmiddelenfabrikanten en de commissie van Economische Zaken aan te pas gekomen om meer aandacht te generen voor de stijgende prijzen, en ook daar vingerwijzen. In de media kun je er eveneens niet meer omheen. Kortom, het is een uitdagende tijd wat betreft de samenwerking.
Ieder jaar staat Levensmiddelenkrant stil bij die samenwerking en dit jaar was het de vraag: hoe gaat die eruit zien?

Gelukkig is de Gouden Partner-award een gevestigde prijs in de branche en zien wij dit als een moment om stil te staan bij wat er wél goed gaat in de samenwerking. We kunnen allemaal blijven klagen over de prijzen en de lastige gesprekken, maar wat gebeurt er als je dat opzijlegt? Dat is precies wat we dit jaar hebben gedaan met de Gouden Partner-award en voor de jury is deze positieve insteek een drijfveer om een beoordeling te geven. Een kleine verandering dit jaar: het criterium omzetprestatie is gewijzigd in omzetontwikkeling, zodat er meer een verloop wordt beoordeeld. Bij prestatie ging het al gauw om het resultaat van een periode, maar daarin werden de ontwikkeling en de weg naar het resultaat niet meegenomen.

Verder hebben we de winnaars – die zich in deze editie presenteren – niet alleen gevraagd naar wat belangrijk is in een samenwerking, maar ook naar de rol van AI en hoe ze de retailers betrekken bij de productontwikkeling. Met als doel waardering uitspreken voor elkaar in deze uitdagende tijd.
Uiteindelijk is die samenwerking er om consumenten te voorzien van de fijnste, lekkerste, betaalbaarste of meest unieke producten. Het heet niet voor niets samenwerking: zoiets doe je samen. En dat is ook juist wat wij terugzien in de verhalen van de winnaars. De tijd van alleen aan het roer staan is voorbij: als je het niet samen doet, ga je geen impact maken. Laten we dat onthouden voor de komende periode.
Namens het hele team van Levensmiddelenkrant wil ik bij deze alle winnaars van harte feliciteren. En dan de jury: zonder jullie was het nooit gelukt om deze Gouden Partner-verkiezing te houden. Duizendmaal dank!

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.