Een boterham met hagelslag, yoghurt met granola of alleen een bakkie koffie. In Nederland eten we vrij divers ’s ochtends. De laatste jaren is het ontbijt door een belangrijke transitie gegaan.
Er is meer aandacht gekomen voor het belang van een goede start van de dag. Dat zien we in de supermarkt met name door een enorme toestroom aan nieuwe producten binnen deze categorie. Allerlei smaken granola, kant-en-klaarmaaltijden die je zo kunt opwarmen en natuurlijk helemaal inspelend op de jongere generaties: tal van opties om mee te nemen en onderweg te consumeren. Die jongere doelgroepen spelen dan ook een belangrijke rol in dit eetmoment. Ze grijpen iets uit de koelkast of uit de supermarkt en eten dat in de trein, op de fiets of in de collegezaal. Dat is een compleet andere invulling van het eetmoment dan de oudere generaties hebben. Heel traditioneel een boterham met beleg, havermoutpap of een gedekte tafel met allerlei keuzes. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en dat betekent dat Levensmiddelenkrant in deze editie dieper in de categorie duikt. Foodinnovator Eveline van Dam neemt ons mee in de laatste ontwikkelingen en vertelt hoe belangrijk een verpakking is, wat zij van de toekomst verwacht en welke impact het veranderende assortiment heeft op producenten en merken. Daarnaast spreken we met Spar university, een formule die zich specifiek focust op jongeren en daar ook duidelijke trends ziet. Hoe spelen zij daarop in, in tijden van veranderende consumentenbehoeften en -wensen? En welke trends volgen ze precies? Het is leuk om te lezen dat een vrij traditioneel eetmoment de laatste jaren zo is veranderd en iedereen daarin meebeweegt.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.