gvo-230829-319.jpg

Fabrikanten

Consumentenbond stapt naar rechter om krimpflatie

DEN HAAG – De Consumentenbond gaat een aantal voorbeelden van krimpflatie voorleggen aan de rechter voor een oordeel. De bond is van mening dat krimpflatie een oneerlijke handelspraktijk is en wil weten of de rechter dat ook zo ziet. Deze stap wordt gezet omdat zowel fabrikanten als supermarkten hierover niet willen communiceren met klanten.

Redactie |

Krimpflatie is wanneer een fabrikant minder product in de verpakking stopt en daarbij de prijs niet verlaagt of zelfs verhoogt. Op het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond kwamen in een jaar tijd meer dan 1300 meldingen van consumenten binnen. De bond is hierover in gesprek gegaan met de brancheorganisaties van fabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL) en heeft gevraagd om hierover transparanter te zijn. Volgens de bond zijn de organisaties daartoe niet bereid. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo wilden ook niet ingaan op het verzoek van de bond. Daarom wordt nu het oordeel van de rechter gevraagd.

Transparant
Niet alleen de Consumentenbond wil dat er meer duidelijkheid is over wijzigingen in inhoud en prijs. Ook de Autoriteit Consument & Markt riep eerder dit jaar aanbieders op transparanter te zijn, bijvoorbeeld door dit expliciet op verpakkingen te zetten. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsverhogingen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat supermarkten en fabrikanten weigeren hierover transparant te zijn. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Carrefour, de grootste supermarktketen van Frankrijk. Die waarschuwt haar klanten voor krimpflatie met bordjes bij producten.”

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over: