Smaakspecialist Pauline Smale.jpg Pieter Dirven (oprichter), Anneloes Hoorneman (manager Commercie & Impact), Evelien van de Glind (marketing manager) en Jenna Teeuwen (junior productontwikkelaar en impactmaker KidsProef). (Foto: Pauline Smale)

De Smaakspecialist zet educatieprogramma KidsProef landelijk op de kaart

ULVENHOUT – De Smaakspecialist ziet de winkelvloer als een krachtige leeromgeving: daar worden gewoontes gevormd. Met de missie ‘Elke hap telt’ doet het bedrijf er alles aan om niet alleen de huidige consument te helpen met bewuste keuzes, maar ook de toekomstige generaties.

Lisa van der Linden |

Met het educatieprogramma KidsProef krijgen kinderen spelenderwijs meer kennis van voeding. “De échte verandering begint bij kinderen”, stelt Anneloes Hoorneman, manager Commercie & Impact bij de Smaakspecialist. Samen met Jenna Teeuwen, junior productontwikkelaar en impactmaker KidsProef, vertelt ze over hoe de Smaakspecialist de toekomstige consument helpt bij het maken van bewuste keuzes.

Hoe gaat het met de Smaakspecialist?
Hoorneman: “Goed! De thema’s waar wij ons al sinds de oprichting mee bezighouden – gezonde voeding, duurzaamheid en bewustwording – worden steeds urgenter. Dat geeft energie én bevestigt dat we op de juiste koers zitten. Natuurlijk is de markt dynamisch en vraagt veranderend consumentengedrag om wendbaarheid. Dat biedt tegelijkertijd ook kansen, omdat steeds meer mensen bewust willen kiezen. Dat sluit naadloos aan bij onze missie: ‘Elke hap telt’.”

Welke thema’s spelen momenteel bij de Smaakspecialist?
Hoorneman: “Naast duurzaamheid focussen we op toegankelijkheid en bewustwording. Verantwoord eten moet bereikbaar zijn voor zoveel mogelijk mensen. Wij willen laten zien waarom die bewuste keuzes ertoe doen. Onze merken spelen daarin ieder een eigen rol. Smaakt biedt essentials die je in je keukenkastje wilt hebben om altijd een verantwoorde maaltijd op tafel te kunnen zetten. BioToday richt zich op een breed assortiment snacks en on-thego-producten die passen bij een gezonde en bewuste levensstijl. RAW Organic Food draait om hoge voedingswaarden en is zeer geschikt voor de sportieve consument. Better Pete verlaagt de drempel naar biologisch en maakt bewuste keuzes toegankelijk voor een breed publiek. Met Consenza bedienen we daarnaast de consument die glutenvrij moet of wil eten.”

Wat doet de Smaakspecialist op het gebied van duurzaamheid?
Hoorneman: “Voor ons begint duurzaamheid bij de keuze voor biologisch en pesticidevrij. Dat betekent produceren met respect voor natuur, biodiversiteit en bodemgezondheid – en daarmee ook voor de gezondheid van de mens. Wat goed is voor de bodem, is uiteindelijk goed voor de consument. Biologisch boeren houdt in: samenwerken met de natuur in plaats van haar uit te putten. We hebben het dan over een manier om de aarde in haar veerkracht te behouden, in plaats van uit balans te brengen. Dat gebeurt onder andere door het beschermen van de waterhuishouding, het stimuleren van biodiversiteit en het behouden van een vruchtbare bodem voor toekomstige generaties. Op die manier bouwen we aan een toekomstbestendige voedselketen met minder schadelijke impact op mens, dier en milieu.
Voor de Smaakspecialist zijn duurzaamheid en gezondheid onlosmakelijk verbonden. Als we de aarde gezond houden, houden we ook de mens gezond. We zetten daarom vol in op biologische grondstoffen en een landbouwmethode die de aarde versterkt in plaats van verzwakt. Daarnaast pakken we ook praktische uitdagingen aan, zoals verspilling middels onze samenwerking met Too Good To Go. Zo vinden producten die anders verloren zouden gaan alsnog hun weg naar de consument.”

Jullie hebben het educatieprogramma KidsProef opgericht. Wat is de gedachte hierachter?
Teeuwen: “Stichting KidsProef is door de Smaakspecialist opgericht, omdat voedingsonderwijs in Nederland helaas nog geen vast onderdeel is van het basisonderwijs. Wij vinden het essentieel dat kinderen leren bewust te kiezen. Onze overtuiging is dat als kinderen dit begrijpen, ze beter voor zichzelf én de wereld zorgen.
KidsProef wordt gefinancierd door ons merk Smaakt, maar ook door serviceclubs en donaties. Met het programma laten we kinderen spelenderwijs kennismaken met voeding. Daarbij staat doen en beleven centraal: leren door horen, zien, voelen, ruiken en proeven. Kinderen krijgen voorafgaand aan het programma een opdracht voor thuis, waarmee het hele gezin of de omgeving meedoet. Tijdens de gastles op school ervaren en ontdekken ze zelf hoe voeding werkt. Na afloop volgt een digitale video om de impact te verlengen en uiteraard krijgen alle kinderen een KidsProef-certificaat.”

Hoe ziet de inhoud van het programma eruit?
Teeuwen: “KidsProef sluit aan bij de leefwereld van kinderen in groep 7/8. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere: Wat is voeding en waar komt het vandaan? Wat betekent biologisch? Waarom pesticidevrij telen belangrijk is voor de bodem, biodiversiteit en uiteindelijk voor de gezondheid van de mens.
Kinderen leren dat biologische landbouw de aarde gezond houdt, bijdraagt aan een rijkere natuur en voorkomt dat er schadelijke stoffen in ons eten belanden. Maar ook belangrijk om mee te geven is de impact van suiker: spelenderwijs maken we inzichtelijk hoeveel suiker er in producten zit – ook in voedingsmiddelen waar je dat helemaal niet verwacht. Zo leren kinderen bewust kijken naar etiketten en de keuzes die ze maken. En het laatste onderwerp is welke voedingsstoffen ons lichaam nodig heeft en waarom variatie belangrijk is. De didactiek is: ‘doen is leren’ dus er zijn veel zintuiglijke elementen. Dankzij de thuisopdracht, de gastles en de digitale opvolging worden kinderen op meerdere niveaus geprikkeld.”

Waarom vinden jullie KidsProef zo belangrijk?
Hoorneman: “De échte verandering begint bij kinderen. In landen als Zweden maakt voedingsonderwijs al decennialang deel uit van het curriculum. Daar zien we hoe groot de impact is op kennis, houding en keuzes van jongeren. In Nederland haalt het merendeel van de kinderen de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit niet. Dat is een zorgwekkende situatie. KidsProef speelt hierop in door kinderen spelenderwijs te laten ontdekken hoe leuk en waardevol voeding kan zijn. Enthousiaste kinderen nemen hun kennis mee naar huis en inspireren hun ouders en omgeving. Zo werkt bewustwording door in de hele samenleving.”

In hoeverre passen jullie producten bij wat kinderen in KidsProef leren?
Teeuwen: “KidsProef is nadrukkelijk geen promotiepraatje voor onze merken. Het programma is ontwikkeld met een ander doel: kinderen spelenderwijs bewust maken van voeding en hen laten ervaren welke impact hun keuzes hebben op zichzelf én de wereld. Onze producten sluiten daar wel op aan, maar dat is zeker niet de insteek. We hebben hier de focus gelegd op educatie en niet op marketing. We willen kinderen laten zien dat duurzaamheid geen eindpunt is, maar een reis volop keuzes om stap voor stap beter te worden. Zo werken wij bij de Smaakspecialist ook. Telkens dagen we onszelf uit om beter te worden, bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen.”

Met welke partijen werken jullie samen?
Hoorneman: “We werken binnen KidsProef samen met onder andere scholen en leerkrachten, maar ook met maatschappelijke organisaties die het belang van voedingseducatie delen. De retailers spelen ook een belangrijke rol en daar zoeken we zeker de samenwerking mee op. De winkelvloer is tenslotte dé plek waar dagelijkse keuzes worden gemaakt. Retailers hebben veel invloed op assortiment en presentatie. Door gezonde, duurzame keuzes aantrekkelijk en zichtbaar te maken, help je consumenten bewuster kiezen. De winkelvloer is een krachtige leeromgeving: daar worden gewoontes gevormd.”

Jullie focussen op twee pijlers: toegankelijkheid en bewustwording. Hoe sluit KidsProef hierbij aan?
Teeuwen: “De missie van de Smaakspecialist rust op deze twee pijlers. Met onze merken en programma’s richten we ons vaak op de volwassen consument. Maar kinderen zijn de toekomst en zullen de gevolgen van huidige voedingskeuzes nog sterker ervaren. KidsProef maakt voeding tastbaar en bespreekbaar. Door zintuigen te prikkelen en kinderen zelf te laten ontdekken, ontstaat intrinsieke motivatie – het echte startpunt van gedragsverandering. Kinderen leren niet alleen wat een betere keuze is, maar vooral waarom.”

Zijn jullie met nog meer bezig op het gebied van bewustwording?
Hoorneman: “Ja, bewustwording is de kern van alles wat we doen. Wij geloven dat wanneer mensen zich realiseren welke kracht ze hebben met hun voedingskeuzes, we samen enorme stappen kunnen zetten – voor hun eigen gezondheid én voor het behoud van de aarde. Met onze merken, campagnes en communicatie laten we zien dat bewuste keuzes niet ingewikkeld hoeven te zijn. Of het nu gaat om biologisch eten, meer plantaardig kiezen of minder verspillen: elke hap telt.”

Zijn er nieuwe dingen waar we naar uit kunnen kijken?
Hoorneman:
“Bij de Smaakspecialist staan we nooit stil. Binnen onze merken komen regelmatig innovaties die inspelen op de behoefte aan gezonde, duurzame voeding. Met KidsProef zetten we nieuwe stappen: zo organiseren we regelmatig een pop-up KidsProef-restaurant – een unieke ervaring waar kinderen een avond uit eten als een feestje beleven. Daarnaast willen we samen met retailers de handen ineenslaan om het programma verder uit te rollen en meer kinderen te bereiken. Na jaren van gastlessen in onze eigen regio zetten we nu de stap om KidsProef landelijk uit te bouwen. Ons doel is om voedselonderwijs écht op de kaart te zetten binnen het basisonderwijs. Dat kunnen we niet alleen, maar het is wel iets waar we ons vol overtuiging voor inzetten. Met het bereik, de partners en de ambitie die we hebben, vertrouwen we erop dat er in 2030 op elke basisschool in Nederland ruimte is voor voedingsonderwijs.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.