1754634273994.jpg Petra en André Kennis. Foto's: Kiekjevanmij

De VakantieSuper van André en Petra Kennis

WOUDENBERG – Op vakantiepark De Heigraaf in het Utrechtse Woudenberg runnen André en Petra Kennis de VakantieSuper. Geen eenvoudige campingwinkel, maar een échte supermarkt voor campinggasten – waar je ook terechtkunt voor emmertjes en schepjes.

Gerard van Oosbree |

Het duo runt de winkel met z’n tweeën. Zes maanden per jaar zijn ze dagelijks geopend, behalve op zondag. De rest van de week staat de deur open van 8.30 tot 19.00 uur. André en Petra maken dan weken van zo’n tachtig uur. En ze doen dit al 33 jaar samen: eerst in hun Spar in Barneveld, en nu sinds drieënhalf jaar in de VakantieSuper, een formule van Boon Food Group.

Verrassen
Campingwinkels hebben vaak het imago duur en beperkt te zijn. Hoe krijgt Kennis de gasten toch steeds opnieuw naar zijn winkel? “Wij proberen de prijzen tussen die van een supermarkt en een buurtwinkel te houden. Ik wil niet dat de klanten het park afgaan. Ik wil dat ze híér naar binnenlopen. Natuurlijk, ik kan de prijzen hoger maken, maar dan komen ze maar één keer. Daar heb ik niets aan. Als campingwinkel heb je de schijn tegen, dus wil ik mensen verrassen.”

Dat lukt. “Het is geen verlaten hok met wat spullen, zoals mensen vaak verwachten. We hebben een volwaardig supermarktassortiment én campingbenodigdheden zoals gasslangen of een volledige BBQ – en dan wel voor een scherpe prijs. En we zijn allebei heel servicegericht. Dat wordt gewaardeerd.”

Huismerk en gunfactor
Volgens Kennis denken mensen bij kleine winkels vaak automatisch dat het duurder is. “Maar hoeveel mensen weten tegenwoordig nog wat producten kosten? Vroeger, toen alles nog met de hand werd geprijsd, misschien. Maar nu? Met het scannen weet bijna niemand het meer.”

In de winkel wordt veel huismerk verkocht. Boon is aangesloten bij Superunie en biedt het Gwoon-huismerk aan, dat volgens Kennis stukken goedkoper is dan A-merken. “ Kwalitatief is het huismerk aantrekkelijker in de winkel, en wij zetten met het huismerk echt scherp in op prijs.”

Na bijna vier jaar bouwt het ondernemersduo hard aan verdere groei. “Dat is soms best lastig,” erkent Kennis. Of dat al vóór hun tijd bij de VakantieSuper zo was, weet hij niet. “Maar dat maakt me ook niet uit. We hebben al veel bereikt. En het is ook een kwestie van gunfactor. Gasten zeggen dat ze het ons gunnen, en dus niet moeilijk doen over die paar euro meer. Daar hebben ze begrip voor.”

Blij met Boon
Kennis prijst zijn samenwerking met Boon Food Group. “Laat ik eerlijk zijn: eigenlijk kan de belevering helemaal niet uit. Voor de omzet hiernaartoe rijden is niet meer rendabel. Het kan alleen omdat er nog een andere Boon-winkel in de buurt zit. En dat spreek ik ook uit naar ze: de ondersteuning door mijn adviseur en de formule, ik ben gewoon blij dat ze dit doen.”

1754634291920.jpg Brood als zoals in alle campingwinkels een belangrijk product.

Bron: Levensmiddelenkrant