Foodybox 1 kopie.jpg

De zomerse smaak van succes: waarom merken zweren bij de Foodybox

KOOG AAN DE ZAAN – De Foodybox Zomer staat weer voor de deur. Robert Kroon, eigenaar van communicatiebureau Kroon op het Werk, licht toe waarom klanten blijven terugkomen. Ook heeft hij het over de kracht van de eerste indruk.

Rosanne Wormgoor |

Volgens Kroon is de Foodybox veel meer dan een productpakket: het is een strategisch marketinginstrument. Eentje die vooral ingezet wordt bij de lancering van een nieuw product, want de kracht van de eerste indruk is groot. “Als je een raket lanceert, dan moet je er in het begin heel veel energie in stoppen. Datzelfde geldt voor het introduceren van een nieuw product”, meent Kroon. Mensen moeten je product eerst leren kennen. De Foodybox doet dat door producten onder de aandacht te brengen van journalisten en influencers. “We werken ook met persberichten met een sampleaanvraag en productpresentaties. Dat hoort allemaal bij de kracht van de eerste indruk; dat je verschillende instrumenten inzet om hoofdzakelijk de media te bereiken en indirect de consument”, aldus Kroon.

Heractiveren
Hoewel de Foodybox vooral wordt ingezet bij nieuwe producten, kunnen fabrikanten hem ook gebruiken om een product te heractiveren. “Het kan zijn dat je product een beetje aan de aandacht is ontsnapt. Dan is het zaak dat je bijna doet alsof het een nieuw product is, door de verschillende toepassingsmogelijkheden te laten zien. Stel: je hebt gele vla. Die kun je simpelweg in een kom gooien, maar je kunt er ook een heerlijke smoothie mee maken. Een product wordt vaak op één manier gebruikt, maar er is veel meer mogelijk. De Foodybox is dus geschikt voor zowel nieuwe als bestaande producten, zolang je maar een krachtige boodschap neerzet”, zegt Kroon.

Tekst gaat verder onder de foto ↓

"We hebben dit jaar voor het eerst een diepvriesproduct: plant-based ijs van Valsoia"
Pag14-15_LMK_27_REdef.jpg

Download hier het complete overzicht van de producten in de zomerse Foodybox.

Blijvend resultaat

Dat de Foodybox werkt, blijkt uit het feit dat veel bedrijven terugkomen. “Aan de hand van de managementrapportage kunnen klanten zien dat de cijfers er niet om liegen. Er zijn wel eens mensen die zeggen: er zijn meer boxen, maar de Foodybox boekt al twaalf jaar blijvend resultaat”, geeft Kroon aan. Als voorbeeld noemt hij DeJong Cheese. Deze fabrikant heeft het merk Alphenaer Kaas en maakt met name zachte geitenkaas. “Dat liep op een gegeven moment niet lekker”, vertelt Kroon. “Toen werd de Foodybox ingezet. Dat was een groot succes qua bereik en toepassingsmogelijkheden. Sinds de Foodybox zijn hun verkoopcijfers enorm gestegen. Via hen hebben we eveneens een nieuwe klant gekregen, namelijk Happy Monkey. Dit komt doordat DeJong Cheese heeft gezegd dat de Foodybox een geweldig middel is.”

Zichtbaarheid
Levensmiddelenkrant en Kroon op het Werk werken al tien jaar samen. “Distributie begint in de supermarkten met zichtbaarheid – en die begint bij de Foodybox. De zichtbaarheid in onder andere Levensmiddelenkrant is erg belangrijk voor ons”, licht Kroon toe.
In deze editie vallen een paar dingen op. “We hebben dit jaar voor het eerst een diepvriesproduct: plant-based ijs van Valsoia. Dat gaan we distribueren met een diepvriesauto. Verder zit er voor het eerst een authentiek Mexicaans merk in: Tajín. En we hebben een leuk product van Gouda’s Glorie: Bang Bang, een pittige snacksaus. Dit zijn een aantal items die eruit springen. Dan wil ik ook nog even vooruitblikken. De Foodybox Herfst komt op 24 september uit. Daar hebben we nu al zeven producten voor gereserveerd staan en daarna hebben we nog de Foodybox Kerst op 10 december”, zo sluit de eigenaar van Kroon op het Werk af.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.