REPORTAGE LISSE – De gloednieuwe Deen-supermarkt die woensdag in Lisse de deuren opende, denkt in het versassortiment mee met alleenstaanden en ouderen. De winkel test, tegen alle trends in, de verkoop van losse premiumaardappelen.
Het gaat om drie soorten aardappelen die los vanuit het schap worden verkocht. “Het gaat om ‘Frieslanders’, truffelaardappelen en een nieuw speciaal soort dat nog niet eens een naam heeft”, zegt Deen-directeur Leendert van Eck. De losse verkoop wordt getest vanuit het bestaande schap met aardappelen. “Handig voor mensen die alleen wonen en bijvoorbeeld maar twee stuks willen kopen”, legt Van Eck uit. Klant Toos van der Tweel uit Lisse beaamt dat: “Ik ben alleen en zelfs met zo’n klein zakje doe ik al een week. Dit is best handig.”
De rest van de nieuwe winkel in Lisse van 1200 m2, overigens het eerste filiaal van de keten in Zuid-Holland, wordt ook gekenmerkt door een stevige focus op vers. Na een actieafdeling bij de ingang van de winkel volgt de agf en panklaar. In de schil van de winkel zijn de overige versafdelingen in semibediening ruim opgezet.
Uitleg bij de foto’s (onder):
01 (grote foto bij dit bericht)
In nieuwe Deen in Lisse zijn enkele vernieuwingen te zien zoals de verkoop van losse premiumaardappelen. “Handig voor alleenstaanden”, zegt Van Eck.
02
Bij de ingang zit een grote actiestraat. In de laatste tien vernieuwde winkels van Deen komt de actiedominatie veel sterker naar voren in signing. Deen heeft naar eigen zeggen te maken met een hoge vloerdruk in de filialen van gemiddeld 200 tot 300 euro per vierkante meter.
03 / 06 / 07
Vers en panklaar vinden klanten met name in de schil van de winkel.
04
Vernieuwd zijn ook de prijslabels op het schap. De prijs wordt veel groter gecommuniceerd, de productomschrijving kleiner. Van Eck: “Dat kan nu we automatisch bestellen hebben doorgevoerd.”
05
Nu nog even exclusief bij Deen, straks bij meer Superunie-leden en andere ketens: Beleg uit Zee van leverancier De Menken Keuken. Het gaat om broodbeleg van vis, een samengesteld visproduct. Er zijn drie varanten: zalm, makreel en kabeljauw. In de kabeljauw-versie zitten drie vissoorten verwerkt: kabeljauwfilet, tilapiafilet en pangafilet.
08
Biologisch krijgt op een van de kopschappen een speciaal plekje bij Deen. Het gaat om second placement, want dit assortiment is ook in het reguliere schap te vinden.
09
Een nieuwe manier van actie voeren: gratis bij Deen. Op dit kopschap staan producten waarvan klanten het aankoopbedrag via de fabrikant terug kunnen vragen als ze het bij Deen kochten.
10
Diepvries en dranken zijn bij elkaar op een grote afdeling gebracht.
11
Ook in Lisse kiest Deen weer voor de inzet van pinkassa’s naast de reguliere.
12
Prijssignalen op veel plekken in de winkel: speciale schapstoppers voor laaggeprijsde A-merken.
13
Een aantal Deen-winkels hebben nu een machine voor het persen van verse jus. Volgens Van Eck loopt dat in sommige winkels enorm goed. “Met een omzetaandeel tot soms wel 1 procent.”
14
De Deen in Lisse zit pal naast een C1000 in winkelcentrum Vivaldistraat. De C1000 moet op termijn naar Jumbo worden omgebouwd. Zowel C1000 als Deen denken dat het marktgebied groot genoeg is voor twee vestigingen.
Bron: Levensmiddelenkrant.nl