UTRECHT – Dierenvoeding in de supermarkt krijgt niet altijd evenveel aandacht. Toch vindt Marco Meeuwsen, ondernemer van Plus Meeuwsen in Utrecht, het wel een belangrijk schap; zeker als hij kijkt naar de omzet die eraan verbonden is.
Het dierenvoedingsschap bij Plus Meeuwsen bedraagt zes meter, waarvan drie meter hond en drie meter kat. Voor het interview met Levensmiddelenkrant besloot de ondernemer in de cijfers te duiken. Een van de dingen waarnaar hij keek, was de omzet. “Het is eigenlijk een best wel belangrijk schap als je naar de cijfers kijkt, want 1,2% van onze omzet wordt gegenereerd door dierenvoeding. Dat is best wel wat. Ik heb ook de cijfers van nu vergeleken met een jaar geleden. Ik heb gekeken naar een periode van zes weken; het omzetaandeel is precies gelijk gebleven. Het gaat om een tientje verschil afgerond op hele euro’s. Vorig jaar was het een omzetaandeel van 1,2% en dit jaar dus weer”, aldus Meeuwsen.
Meer katten dan honden
Meeuwsen vervolgt: “Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik aanzienlijk meer afzet heb op voeding voor katten ten opzichte van hondenvoer. Dat betekent dat ik een verkeerde verhouding heb, want ik heb nu evenveel voeding voor katten als voor honden. Maar als ik dus kijk naar wat ik verkoop, is dat niet de juiste balans. Ik denk dat we op het gebied van kattenvoeding nog veel kunnen winnen. Ik denk dat ik de metrage ga aanpassen, waardoor het beter in balans is”, beslist de ondernemer. Uit dit gegeven kan Meeuwsen de conclusie trekken dat er in Utrecht waarschijnlijk minder mensen zijn met een hond en meer met een kat. “In ieder geval in mijn marktgebied, dan. Ik zie hier maar weinig mensen over straat lopen met een hond. Er zijn hier vooral katten te zien en dat merk ik dus aan het volume aan kattenvoer dat ik verkoop. Naast die twee diersoorten heb ik nog wat voer voor vogels, wat stro en hooi en wat konijnen- en caviavoer. Dat kun je niet echt apart een naam geven, omdat het over twee plankjes verspreid staat.”
Weinig verrassingen
Als het gaat over het populairste product in het dierenvoedingsschap, blijkt dat de bodembedekking, oftewel het kattengrit. Daar zit de grootste afzet en omzet op. Naast het gewone assortiment is er bij Plus Meeuwsen extra aanbod te vinden van Borisbites. Dat is een eigen merk hondensnacks van Plus-ondernemer Ed de Greef. “Dat ligt in veel supermarkten in Nederland”, vertelt Meeuwsen. “Het merk verkoopt dus alleen hondensnacks, met onder andere eendfilet, kipfilet en kauwstaven. Zij zetten de verwenproducten voor de hond echt op een podium.” Op het gebied van trends ziet Meeuwsen niet echt grote ontwikkelingen. “Hoewel dierenvoeding belangrijk is, is het een schap met weinig verrassingen. Dat zie je eveneens terug in het feit dat mijn omzetaandeel gelijk is gebleven. Er zijn weinig veranderingen.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Concurrentie
Als het gaat over concurrentie, die ervaart de ondernemer vooral van Action, waarvan er een filiaal naast zijn supermarkt zit. “Daar kunnen mensen ook slagen voor hun dierenvoeding. Verder kopen veel mensen het natuurlijk gewoon bij een speciaalzaak, die zitten er volop in Utrecht. Maar uiteindelijk blijven mensen het eveneens kopen in de supermarkt. We krijgen met regelmaat bestellingen van klanten die dan een paar traytjes tegelijk willen halen. Klanten hebben over het algemeen geen zin om elke dag met die blikken te sjouwen. Ze komen liever gewoon één keer met de auto en zetten gelijk drie of vier traytjes achterin – stiekem eten honden en katten eigenlijk best veel. We bieden de klanten het voordeel van een ‘one-stop-shop’ en we zijn veertien uur per dag geopend. Dat is natuurlijk supermakkelijk voor de consument.”
De ondernemer sluit af met het feit dat huisdiereigenaren alles doen voor hun dieren. “Ze beschouwen ze min of meer als familie. Hoe krap ze ook bij kas zitten, er zal nooit worden bezuinigd op eten voor de hond of kat. Om die reden zou ik dit assortiment dan ook nooit uit de supermarkt halen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.