section1_page4_article45_1.jpg De eerste Langerak-winkel, de slagerij van oma Bets en opa Bertus in IJsselstein in 1948

Ondernemers

Dubbelinterview: 75 jaar Langerak supermarkten

BODEGRAVEN/WOERDEN – Twee neven, twee plaatsen, drie Jumbo’s. De derde generatie Langerak houdt de familie-eer na 75 jaar nog steeds hoog. Om te vieren dat oma Bets en opa Bertus in 1948 hun slagerij in IJsselstein openden en daarmee grondlegger van het familiebedrijf werden, is er feest. De medewerkers, familie en leveranciers werden getrakteerd op een feestavond. De klanten krijgen 75 dagen extra aanbiedingen en een boodschappenbingo. Hoofdprijs: een jaar lang gratis winkelen. Levensmiddelenkrant sprak met beide ondernemers, Quint en Jurgen Langerak.

Gerard van Oosbree |

Al snel na het openen van de slagerij werd de winkel al een soort van supermarkt. Dat was het begin van zelfbediening, de Kopakformule (kopen en pakken). Van de vijf zonen zijn er vier doorgegaan in de supermarktbranche. Op het hoogtepunt waren er zeven Langerak-supermarkten onder de vlag van C1000. Later werden ze omgevormd naar Jumbo. De ouders van Quint, Ruud en Mary-Lou exploiteerden vier Jumbo’s, twee in Bodegraven en twee in IJsselstein. De ouders van Jurgen, Johan en Nymphia hebben jarenlang de C1000-vestiging aan de Clinckhoeff in IJsselstein geëxploiteerd.

Loopbaan
Quint werkte in de winkels van zijn ouders. Toen het tijd werd om het stokje over te nemen was het de vraag hoeveel winkels dat zouden zijn. “Uiteindelijk hebben we een keuze gemaakt voor één marktgebied en dat is Bodegraven geworden. De twee andere winkels zijn in 2018 teruggegaan naar Jumbo”, vertelt Quint. Jurgen had een iets andere loopbaan. Hij werkte ook een tijdje bij de ouders van Quint in het bedrijf. “Zestien jaar geleden kwam ik terecht bij de C1000 van de familie Nap in Woerden. Ik was daar 12 jaar bedrijfsleider. Toen kon ik de winkel overnemen, maar had nog niet de juiste papieren. In 2020 werd ik daarom voor 50% eigenaar en werkte ik aan het behalen van de benodigde papieren. Toen dat rond was, kon ik in 2021 de winkel geheel overnemen. Het is dus niet van origine een Langerak-winkel”, legt Jurgen uit.

Sinds die tijd zijn de neven steeds meer gaan samenwerken. “Dat begon met het aanschaffen van bodywarmers met daarop dezelfde naam: Jumbo Langerak”, vertelt Jurgen. “De marktgebieden zijn wel gescheiden, maar de bingoactie voor het 75-jarig jubileum doen we wel in de drie winkels. Andere acties doen we ook al samen.” Quint vult aan: “We weten elkaar steeds beter te vinden. We sparren veel met elkaar over van alles. Het verschil in marktgebieden maakt het wel lastig om samen iets op te zetten. Met het jubileum is dat wel goed gelukt. Dus als het kan, zoeken we elkaar op.”

"Het is ontroerend om te ervaren hoe trots onze ouders zijn"
Quint en Imelda.jpg V.l.n.r. Imelda en Quint, Jurgen en Priscilla Langerak

Marktgebieden
Dat de marktgebieden veel van elkaar verschillen is zelfs al zichtbaar tussen de twee winkels in Bodegraven. “De winkel aan de Vromade is echt wijkspecifiek, terwijl die aan het Raadhuisplein juist een centrumfunctie heeft. Daar komt iedereen”, zegt Quint. “In Woerden zijn er drie Jumbo’s met drie franchisers”, aldus Jurgen. “Elk met een afgebakend gebied. Mijn winkel ligt aan de buitenkant van Woerden en heeft een regiofunctie. Doordeweeks zijn het voornamelijk klanten uit de wijk. In het weekend zien we ook veel klanten uit de kleinere dorpskernen uit de buurt. Dat maakt het lastig om samen acties op te zetten, maar we proberen het wel.”

Feest
Het feit dat 75 jaar geleden de eerste winkel met de naam Langerak werd geopend, wilden de neven niet ongemerkt voorbij laten gaan. Voor de vaste medewerkers, familie en leveranciers die meedoen aan de jubileumacties was er een ‘walking dinner’. Daarna arriveerden de andere medewerkers met bussen in Boskoop, waarna er een groot feest werd gevierd met optredens van de band Waterproof Shampoo en Mart Hoogkamer. “We waren natuurlijk van plan om een mooie speech te houden voor alle gasten, maar we werden verrast door de tweede generatie, onze ouders”, gaat Jurgen verder. “We kregen allebei een bronzen beeld van een figuur met een boodschappentas die vooruitkijkt met de hand boven de ogen. Daar werd een mooi verhaal bij verteld. Het is ontroerend voor Quint en mij om te ervaren hoe trots onze ouders zijn.”

Ambitieus
In hun eigen woorden zijn de neven Quint en Jurgen nog jong en pas begonnen. Plannen voor de toekomst zijn er zeker. De vierde generatie is nog te jong om te gaan denken over opvolging. Ze helpen wel al zo nu en dan enthousiast mee met allerlei klusjes in de winkels. “Het is belangrijk dat ze zien waar het allemaal vandaan komt en waarom wij vaak ook op zaterdag aan het werk zijn, maar ook dat ze op een leuke manier kennismaken met het werk”, zegt Quint. Beiden zijn ze het erover eens: ze gaan door en hebben alle twee de ambitie om te groeien. Of dat met de huidige winkels is of dat er vestigingen bij komen, laten ze nu nog in het midden. Maar vernieuwen gaan ze.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.