investment-5241253_1920.jpg

Duurzaamheid belangrijk voor consument

AMSTERDAM – Nederlandse consumenten houden bij hun dagelijkse boodschappen rekening met de duurzaamheid van producten. Bijna een derde koopt vaak of altijd duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt, iets meer dan de helft doet dit af en toe. Consultancybedrijf Deloitte liet dit uitzoeken door onderzoeker Panelwizard.

Redactie |

Toch denkt een groot deel van de Nederlanders dat het in de praktijk weinig tot geen verschil maakt voor het milieu of je wel of niet duurzame producten koopt. Het percentage dat wel geloofd dat dit helpt is net iets meer dan de helft, namelijk 55%. In die groep zitten voornamelijk jongeren onder de 30 jaar oud en hoogopgeleiden.

Wat is duurzaam
Wat dan precies duurzaam is, daarover lopen de meningen uiteen. Iets meer dan de helft van de consumenten denkt daarbij aan biologisch geproduceerde producten. Op de tweede plaats komen seizoensgebonden producten en op plek drie staan duurzaam verpakte producten. Wat voor meer dan de helft van de consumenten belangrijk is, is dat duurzame voedingsmiddelen afkomstig zijn van lokale producenten.

Keurmerken
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het vertrouwen in keurmerken en certificeringen laag is. Slechts een derde van de Nederlanders heeft er vertrouwen in dat het hiermee wel goed zit. Ook de duurzaamheidsclaims op verpakkingen worden door bijna 85% van de Nederlanders in twijfel getrokken. Consumenten geven aan meer informatie te willen over de herkomst van ingrediënten om duurzame keuzes in de supermarkt te vergemakkelijken. Een derde zou graag inzicht willen hebben in de milieu-impact van duurzame voedingsmiddelen.

“Een toekomstige overstap op QR-codes op verpakkingen biedt een unieke kans om consumenten beter te informeren over duurzaamheid en herkomst. Deze vernieuwing kan de transparantie verhogen en de betrokkenheid van consumenten bij een duurzame voedselketen versterken,” stelt Randy Jagt, Future of Food-lead bij Deloitte.

Gezondheid
Uit het onderzoek komt naar voren dat dat milieu- en gezondheidsoverwegingen de voornaamste redenen zijn om duurzame keuzes te maken. Hierbij is prijs belangrijk. Meer dan de helft van de consumenten zegt meer gemotiveerd te zijn om duurzame producten te kopen als er kortingen of aanbiedingen zijn. Er wordt ook in hoge mate getwijfeld of de hogere prijs voor duurzame voedingsmiddelen wel nodig is.

Bron: Levensmiddelenkrant