edeka_pressemotiv_klimaprojekt-molkereien.jpg “Wat vandaag als pilotproject begint, wordt morgen de maatstaf voor de branche”, aldus ceo van Edeka, Markus Mosa. Foto: Edeka

Edeka Groep lanceert samenwerking met zuivelbedrijven en landbouw

HAMBURG - Edeka en Netto Marken-Discount slaan een nieuwe weg in op het gebied van klimaatbescherming in de voedingsmiddelenindustrie. Samen met vier zuivelfabrieken en boerderijen lanceren zij een innovatief samenwerkingsproject om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

Kim Schoonman |

De focus ligt in eerste instantie op de samenwerking met zuivelfabrieken die voornamelijk huismerkproducten maken. Het doel is om een schaalbaar systeem te ontwikkelen waarmee alle belanghebbenden klimaatbeschermingsmaatregelen op landbouwniveau kunnen implementeren.
“Als toonaangevende levensmiddelenretailer van Duitsland willen we klimaatbescherming niet alleen afdwingen, maar ook mogelijk maken. Samen met zuivelproducenten en boeren ontwikkelen we daarom een systeem dat praktisch is en daadwerkelijke verandering teweeg kan brengen. Wat vandaag als pilotproject begint, wordt morgen de maatstaf voor de branche”, aldus Markus Mosa, ceo van Edeka Zentrale Stiftung & Co. KG.
Tot nu toe heeft de zuivelindustrie veel geïsoleerde oplossingen gezien voor emissiereductie, vaak complex en moeilijk te vergelijken en te begrijpen voor de levensmiddelendetailhandel. Samen met de grootste zuivelfabrieken voor de huismerkproducten van de Edeka Groep op het gebied van verse melk, houdbare melk, kaas, wrongel en boter, wordt een evaluatiesysteem ontwikkeld voor de implementatie van landbouwmaatregelen.

Net zero tegen 2045
Het project maakt deel uit van de klimaatstrategie van de Edeka Groep. Edeka en Netto MarkenDiscount waren in 2022 de eerste Duitse foodretailers die zich committeerden aan de net zerodoelstellingen van het Science Based Targets Initiative. Tegen 2045 moeten de emissies in toeleveringsketens met 90% zijn verminderd inclusief 72% van de landbouwemissies.
Het pilotproject laat zien hoe klimaatbescherming in de praktijk kan worden bereikt - door samenwerking, transparantie en innovatie.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.