Formules

Emté blijft sleutelen aan 3.0

VEGHEL – Emté behaalt nog altijd niet de resultaten die Sligro voor ogen heeft. De supermarkttak van het concern blijft een zorgenkindje. Hoewel de 3.0-winkels het naar eigen zeggen wel goed doen, valt ook hier nog een en ander aan te verbeteren.

Er zullen dit jaar nog negen winkels omgaan naar 3.0. In deze nieuwe supermarkten worden de leereffecten uit de pilotwinkels ook verwerkt. Dat zei directievoorzitter Koen Slippens donderdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Sligro. “We hebben eerder al de actie-signing aangepast in onze vestiging in Uden. We moeten nog meer laten zien dat de prijs goed is. Een ander verbeterpunt is de bakkerij. Deze staat commercieel goed, maar het is operationeel erg lastig”, zegt Slippens.  

Ondernemerswinkel
Bij de negen nog om te bouwen supermarkten zit ook de eerste ondernemerswinkel. Het gaat in dit geval om een compleet nieuw te bouwen vestiging in Montfort. “De ondernemer die hier in komt is heel enthousiast over Emté 3.0. De andere ondernemers overigens ook. We zullen echter eerst de filialen ombouwen en uitgebreid testen zodat ondernemers die uiteindelijk omgaan meteen een Emté 3.0 krijgen die helemaal naar wens is”, legt Slippens uit. Hoewel de winkels in verhoogd tempo zullen worden omgebouwd, is er niet bij alle winkels haast. “We hebben ook een paar ondernemers die net succesvol zijn omgebouwd naar 2.0. Die staan niet te springen om een verbouwing en dat vragen we ook zeker niet van ze.”

Concurrentie
Op de plekken waar Emté 3.0 haar deuren opent, komt vaak meteen een reactie van de concurrentie. “Het is echt opvallend hoe andere supermarkten reageren als wij onze deuren openen. Vaak komt de concurrent meteen met hele diepe prijsacties. Wij zoeken nog naar een geschikte manier om daar op te reageren. Om de consument toch aan ons te (blijven) binden”, legt cfo Rob van der Sluijs uit.

Plus
De ombouw van een Emté-winkel kost gemiddeld  1,25 miljoen euro. Een behoorlijke investering voor de supermarktak die nog steeds niet presteert zoals Sligro graag zou zien. Toch houdt het Veghelse bedrijf alle vertrouwen houden in de winkels. “Toen Plus een paar jaar geleden begon met de ombouw naar Briljant, liep de formule ook achter bij het marktgemiddelde. Inmiddels hebben ze dat ruimschoots ingehaald. Nu zeg ik niet dat het bij ons zonder meer op dezelfde manier zal gaan, maar het is wel een goed voorbeeld. En wij hebben alle vertrouwen in Emté 3.0”, besluit Slippens.

Naast de focus op 3.0 werkt Emté ook aan verbetering binnen de huidige 2.0 winkels. Er is onder meer gekozen voor een nieuwe folderaanpak met ook weekendaanbiedingen.

Bron: Levensmiddelenkrant

emte_dieren_ingang_formule_signing-a900x525.jpg