HILLEGOM/ARNHEM – Schoonmaken is niet de favoriete bezigheid van veel mensen, toch is het wel iets wat gedaan moet worden. Volgens fabrikanten BlueSun en HG kun je daarom het best inspelen op onder andere gemak. Daarnaast zeggen beiden dat second placement een slimme zet is voor supermarkten.
Als het gaat om de visie op de schoonmaakcategorie haalt BlueSun de AmbiPur WC-reiniger aan. “Dat product is niet langer slechts een functioneel schoonmaakmiddel, maar een essentieel onderdeel van een breder streven naar gezondheid, comfort en gemoedsrust in huis. Consumenten verwachten niet alleen een schone wc, maar ook een frisse, veilige en zorgeloze leefomgeving.”
HG ziet dat consumenten binnen de schoonmaakcategorie steeds vaker op zoek zijn naar kwaliteit en dat ze hun schoonmaakprobleem snel en in één keer willen oplossen. “Dat is echt wat zij willen. En daar ligt meteen een belangrijke rol voor A-merken en in het bijzonder voor specialty cleaning . Daarbij is de reinigerscategorie vaak niet het meest leuke schap om voor te staan en wil een shopper snel een keuze maken. Schoonmaken wordt immers niet altijd als een fijne klus ervaren. Daarom is het extra belangrijk om met je merk en product op te vallen.”
Categoriegroei
Hoe dragen de fabrikanten bij aan categoriegroei? BlueSun zegt dit te doen door AmbiPurs geur- en luchtverzorgingsexpertise uit te breiden naar ‘ smart cleaning ’. “Slimme wc-oplossingen die reinigen én langdurig fris houden, denk hierbij aan de nieuwste innovatie: AmbiPur Active Powder Sachets.”
HG: “Specialty reinigers voegen waarde toe aan de categorie door de hogere basisprijs van de producten. Daarnaast zien we ook dat de rest van de categorie meelift op de traffic die wij met HG naar het schap genereren. Daarbij zorgt HG voor een stukje categorieverbreding. Zo hebben wij vorig jaar de schimmelbeschermer op de markt gebracht, waarmee we het subsegment schimmel naast reiniger hebben verbreed met een preventieproduct.”
Trends
HG en BlueSun zijn het erover eens dat gemak een van de grote trends is van dit moment binnen de categorie. HG zegt dat consumenten hun schoonmaakprobleem dus snel en in één keer willen oplossen, maar wel effectief. “Effectiviteit en kwaliteit, dat is waar HG sowieso voor staat. Maar we proberen het de consument ook steeds makkelijker te maken. Zo heeft HG onder andere de HG Power Brush op de markt gebracht waarmee je door de effectieve borstel eveneens zeer snel kunt reinigen.”
BlueSun heeft als visie dat de toekomst van wc-reiniging ligt in het combineren van kracht, gemak en zorg. Niet alleen voor de wc, maar eveneens voor mensen en milieu. “Frisheid mag niet ten koste gaan van duurzaamheid. AmbiPur gebruikt mildere formules, maakt gebruik van gerecycled plastic en bewustere keuzes zonder in te leveren op beleving.”
Daarnaast ziet HG nog meer trends in de categorie. “We zien dat preventie steeds belangrijker wordt. Alles wordt duurder en de consument wordt daardoor zuiniger op zijn spullen. Zoals eerder aangegeven hebben wij daarom de schimmelbeschermer op de markt gebracht die ervoor zorgt dat schimmel, ook na het verwijderen ervan, wegblijft. Een andere trend die wij signaleren, is dat steeds meer jongeren gaan schoonmaken. Met name op TikTok zie je hier veel van terug. Dat is voor HG een reden geweest om TikTok als communicatiekanaal in te zetten. De reacties hierop zijn enorm positief en er vindt veel interactie plaats met deze jonge groep.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Second placement
Binnen de reinigerscategorie kan het voor supermarkten soms uitdagend zijn om producten aantrekkelijk te maken buiten promoties om. Hiervoor geven beide fabrikanten als tip: zet second placement in. BlueSun: “Je kunt de consument kennis laten maken met de producten door gebruik te maken van second placements. Dit kan nagenoeg in ieder pad van de winkel. Zo vergroot je de kans op impulsaankopen. Clip-strips met AmbiPur-toiletblokken zijn tevens een sterke toevoeging om de schoonmaak- en toiletcategorie te ondersteunen.”
HG ziet second placement eveneens als de sleutel tot verkoopsucces. “Consumenten vinden schoonmaken wellicht niet altijd het leukste werk, maar ze hebben wel graag alles schoon. En van veel schoonmaakproblemen is de consument niet eens op de hoogte dat hier een oplossing voor is. Door producten meer op second placement te zetten of als cross-selling aan te bieden, confronteer je de consument met de oplossing voor deze problemen. En dat zet aan tot impulsaankopen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.