hoofdfoto foodybox.jpg Foto: Evelien van den Bos

Fabrikanten

Foodybox: Hoe belangrijk is social media nu eigenlijk voor je product?

KOOG AAN DE ZAAN – De Japanse aubergine ligt gebroederlijk naast de West-Friese aardappel in de Foodybox herfst. En Franse, suikervrije koekjes van Céréal gaan de smaakcompetitie aan met pepernoten van Peppernuts Holland. De herfsteditie van de Foodybox geeft aandacht aan zowel Nederlandse als buitenlandse producten. Robert Kroon, managing director van Kroon op het Werk, blikt alvast vooruit naar de Sustainable Box.

Nanja Pol |

De laatste box, de herfsteditie, bevat producten uit binnen- en buitenland: Marne Dijonmosterd, Old Amsterdam Tasty Grill, Choco-Vanilla crispy reep van Céréal, aardbeien- en rozenbotteljam zonder stukjes, van Bonne Maman, en pepernoten van Peppernuts Holland, in drie varianten, Opperdoezer Ronde en Lila aubergines van The Greenery.

Duurzame doos
De eerstvolgende box is de Sustainable Box. Hiermee wil Kroon inspelen op de vraag van de consument naar duurzame levensmiddelen. De inhoud van de duurzame doos bestaat niet alleen uit biologische en ecologische voedingsmiddelen en vlees- of zuivelvervangers, maar geeft ook een kijkje in de wereld van slimme en natuurlijk afbreekbare verpakkingsmogelijkheden. Kroon: “Klanten gaan op zoek naar alternatieven die minder schadelijk zijn voor mens en milieu, zoals duurzaam vervaardigde brandbriketten. Dit product is vervaardigd uit olijvenpitten. En schoonmaakazijn in een kartonnen verpakking.“ De box verschijnt 18 oktober en wordt gestuurd aan belangstellenden voor duurzaam, biologisch, gezondheid, fitheid en sport. Zo kan er gericht gemeten worden via een doelgroep die verschilt van die van andere foodyboxen.

Klik hier om alle producten uit de Foodybox te bekijken.

Social media
Kroon vindt dat fabrikanten te weinig gebruikmaken van Tiktok en dat is niet de eerste keer dat hij dat zegt in Levensmiddelenkrant. Hij onderstreept nogmaals het belang van socialmediakanalen in het algemeen en Tiktok in het bijzonder. “Fabrikanten lijken geen gehoor te geven aan de oproep die ik eerder deed, om dit kanaal serieus onder de loep te nemen. Een gemiste kans, als je het mij vraagt. Ze denken nog steeds voldoende te hebben aan hun eigen website, Instagram en Facebook. Ik vind Tiktok een ondergeschoven kindje. Producenten zouden daar in moeten investeren”, aldus Kroon.

Samensteller Kroon vult elk kwartaal
Samensteller Kroon vult elk kwartaal dozen met artikelen van fabrikanten en producenten. Zij willen hun vaak nieuwe producten onder de aandacht van de consument brengen. De Foodybox wordt verstuurd aan 150 influencers en foodjournalisten. Zij geven exposure aan de producten via hun kanalen en media. Leveranciers kunnen hiermee vervolgens een prijs winnen die door de fabrikant beschikbaar wordt gesteld. De feedback die voortkomt uit de tests koppelt Kroon drie maanden later met een rapport terug aan de deelnemende bedrijven. Hierin staan metingen, analyses en bevindingen.
Iedere Foodybox-editie heeft een thema. Die wordt weergegeven in de kalender van 2024, op de site van Kroon op het Werk. Zo kunnen fabrikanten in een oogopslag zien welke editie een meerwaarde voor hun product kan hebben.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: