FOTOREPORTAGE HOOFDDORP – De Aziatische supermarktformule Amazing Oriental blijft maar groeien. Naast twintig winkels in de Randstad, heeft de keten onlangs ook een nieuwe formule met een foodcorner gelanceerd in Hoofddorp: Amazing Toko. “We willen Nederlanders leren om écht Aziatisch te koken.”
Dat zegt formulemanager Ka Lun Ip van Amazing Oriental. Volgens Ip is er in Nederland nog een wereld te winnen als het gaat om écht Aziatisch koken. “De Aziatische maaltijden in de reguliere supermarkten, onder meer van Conimex, zijn best goed, totdat de mie erbij komt. De fabrikant doet zijn best om de mie heel bij de consument te krijgen, maar het eerste wat de consument doet, is de mie verkreukelen en breken in de pan. Eigenlijk moet je de mie eerst geheel koken, daarna drogen en dan bij de rest doen.”
Het is een van de boodschappen die Amazing Toko in de gloednieuwe aan het Burgemeester van Stamplein in Hoofddorp wil overbrengen aan het koperspubliek. Dat moet gebeuren in en bij de grote foodcorner waar de Aziatische maaltijden vers en onder het oog van de klant worden bereid. Het pure product is daarbij ook belangrijk: 80 procent van de maaltijden is inmiddels vrij van smaakversterker vetsin (E621).
“We gaan iedere week kookdemonstraties houden en regelmatig proeverijen. Met speciale evenementen willen we een stukje van de Aziatische cultuur aan klanten laten zien”, zegt Ip die zelf een belangrijke rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van het concept Amazing Toko en daarvoor inspiratie haalde bij onder meer de Amerikaanse Deli’s in New York.
Een groot verschil tussen Amazing Toko en Amazing Oriental, is de geschiktheid van de formule voor kleinere plaatsen. De twintig Amazing Orientals zijn immers allemaal in grote steden te vinden zoals Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Amazing Toko zou volgens Ip ook goed kunnen gedijen in plaatsen als Leiden, Haarlem en Zaandam. Zodoende creëert de nieuwe formule een nieuwe groeimogelijkheid voor de organisatie. Ip: “We zouden graag uitrollen. We zoeken daarom naar nieuwe locaties.”
Amazing Toko wil een breed publiek aanspreken: zowel de allochtone doelgroep als de Nederlandse. De opzet van de Amazing Toko in Hoofddorp, te vinden onder een Dirk van den Broek-winkel, is dan ook heel laagdrempelig en kent een open structuur. Zo zijn er geen toegangspoortjes bij de ingang te vinden en is de kleurstelling van de winkel fris en vrolijk paars. Voor de routing van de winkel is zoveel mogelijk gekeken naar de supermarktcollega’s zoals Albert Heijn en Jumbo. “Dat moet klanten onbewust helpen met hun navigatie door de winkel”, besluit Ip.
Bron: Levensmiddelenkrant