FSIN: Jumbo heeft waarde van La Place meest doorzien

EDE - Jumbo heeft de potentie van La Place het meest doorzien, zegt Jan Willem Grievink, directeur FSIN. “Slechts een handvol spelers in Nederland heeft écht door hoe de (nabije) toekomst van foodshoppen eruit gaat zien en daarop durft te acteren. Jumbo is er zeker een van.”

Grievink analyseerde de overname van La Place door de supermarktformule in Veghel op de website van FSIN. Jumbo gooit wéér een steen in de vijver en nu móeten alle formulehuizen wel nadenken over hun eigen strategie, zegt hij. “En dat ‘moeten nadenken’ geldt niet alleen voor formulemanagers in retail. Dat geldt ook voor restaurantformules, grossiers en leveranciers. Overigens was dat nadenken al wel een beetje begonnen. Een handvol formules en ondernemers was al bezig met het (voorzichtig) toevoegen van horeca-elementen aan het supermarktconcept.”

Gevangenis
Volgens Grievink zitten veel beleidsmakers zo vast in het eigen denkpatroon dat het voor hen een mentale gevangenis is geworden. “En dan bedoel ik beleidsmakers in echt alle segmenten en schakels van de foodketen. Het idee dat het ooit anders kan worden leken ze heel lang aan de kant te schuiven. Maar mede dankzij Jumbo wordt de hele sector wel gedwongen om na te denken over dit soort ‘blurrende’ vragen. Dat maakt dat een hele sector in een creatieve looping komt. Vanzelfsprekend zullen er dan weer (nieuwe oude) fouten gemaakt worden, maar dat hoort bij de noodzakelijke leercurve. Als FSIN zien we het als onze taak deze ontwikkelingen te voorzien van context en onze leden te wijzen op de gevolgen en nieuwe kansen.”

Drastisch
In de ogen van de directeur gaat de toekomst van voedings- en genotmiddelen kopen (foodshoppen) de komende jaren zó drastisch veranderen dat de klassieke mainstreamsupermarkt over tien jaar nog maar een beperkt bestaansrecht heeft. Ten koste van deze mainstreamsupermarkt gaan deze fenomenen groeien: online, discount, conveniencewinkels en food- en lifestylewinkels. “Je moet dus als trendsetter richting durven te kiezen. Van supermarkt naar omnichannel denken, van single format, via multiformat naar klantlogicadenken. Want de consument denkt niet meer in kanalen en segmenten. Hij denkt in behoeftes. En hij krijgt dank zij de digitale technologie (smartphone) de regie in handen. Als foodaanbieder moet je met de klant (die je als gast moet benaderen) kunnen meebewegen.”

Synergie
La Place heeft kernkwaliteiten die de laatste vijf jaar niet tot bloei hebben kunnen (en mogen) komen, terwijl de formule al decennialang ruim voorloopt op de rest van het land, analyseert Grievink. La Place staat volgens hem voor eerlijk, ambachtelijk, gezond, eenvoudig en ultravers koken onder de ogen van de klant in een casual omgeving. En dat hoeft in de toekomst niet beperkt te blijven tot nog veel meer restaurants en counters. “Daar kan Jumbo heel veel synergie uit halen. Maar ik kan me ook La Place-foodpaleizen of -eetwinkels voorstellen in de binnensteden of op de benedenverdieping van een aantal V&D-vestigingen. Ook de Jumbo-supermarkten kunnen met de knowhow van La Place nog een stuk ‘lekkerder’ worden gemaakt. La Place-maaltijden in het versschap? En ik kan me ook voorstellen dat heel wat Jumbo-franchisers best een kleine La Place-counter in hun supermarkt zouden willen hebben. Op de lange termijn kan de formule nog verder ‘blurren’ en daarmee de concurrentie een stap voor blijven.”

Buitenland
La Place is beperkt aanwezig in het buitenland, maar heeft daar enorme expansiemogelijkheden denkt Grievink. “De formule heeft onder leiding van Paul Bringmann en Droes Prinsen door de jaren heen veel expertise en inspiratie uit de VS gehaald. Sinds een paar jaar is de formule daar echter zelf actief. Ze zijn niet alleen buitengewoon succesvol met Google, maar zijn ook voorzichtig aan het experimenteren met Ahold. Het is in het licht van de overname door Jumbo toch apart dat Ahold USA met La Place de B-Fresh formule heeft ontwikkeld. Hoe dat verder gaat met deze testwinkels zullen we wel zien.”

 

 

Bron: FSIN

la_place_5_broodje_horeca-a900x525.jpg