DEN BOSCH – Jumbo wordt niet verplicht om direct meer bier in te kopen bij Heineken. Dat oordeelde de rechtbank Oost-Brabant. De bierbrouwer had dat geëist in een kort geding dat het had aangespannen tegen de supermarktketen. Het conflict is onderdeel van onderhandelingen tussen Everest namens de Franse supermarktketen Auchan en Heineken International.
Aangepast 23 mei 15:32 met reactie Heineken
Heineken eiste in het kort geding dat Jumbo zich aan de “duurovereenkomst” houdt en de gebruikelijke hoeveelheden bier inkoopt die het voorheen ook deed. Beide bedrijven werkten de afgelopen zestig jaar samen waardoor de bierproducten van Heineken bij Jumbo werden verkocht. Volgens Jumbo is echter een einde gekomen aan die overeenkomst toen het bedrijf zich aansloot bij Everest, dat sindsdien de onderhandelingen doet.
De rechter oordeelde dat er inderdaad sprake is van een duurovereenkomst, maar dat er voor Jumbo geen afnameverplichting bestaat. Er is geen schriftelijke overeenkomst tussen beide bedrijven, slechts een langdurige samenwerking waarin wekelijks verschillende volumes werden besteld en geleverd. Ook is er nooit een minimumverplichting in een overeenkomst opgenomen.
Schadevergoeding
De rechter concludeert uit alle correspondentie dat de duurovereenkomst per 31 januari 2024 door Jumbo is opgezegd. De langdurige samenwerking brengt echter wel een passende opzegtermijn met zich mee om Heineken “in staat te stellen (de gevolgen van) de beëindiging van de handelsrelatie tussen partijen voor te bereiden en mede gelet op de grote wederzijdse afhankelijkheid en de lange duur van de overeenkomst, kan ook een aanbod tot (schade)vergoeding aan de orde zijn”, aldus de voorzieningenrechter.
Jumbo laat de onderhandelingen sinds kort over aan de internationale inkooporganisatie Everest. In 2023 sloot Jumbo zich hierbij aan. Jumbo en de andere partners van Everest besloten recent minder bier in te kopen bij Heineken. De prijzen die de brouwer hanteert, zijn volgens de inkooporganisatie te hoog. De laatste tijd is gebleken dat grote internationaal opererende inkooporganisaties hardere onderhandelingen met leveranciers en fabrikanten voeren dan de supermarkten in het verleden zelf deden.
Reactie Heineken: Afspraak is afspraak. Heineken Nederland hecht grote waarde aan het nakomen van gemaakte afspraken. Aangezien wij van mening zijn dat Jumbo door het boycotten van onze producten haar verplichtingen niet nakomt, hebben wij deze kwestie voorgelegd aan de rechter. De rechter erkent hetgeen wat wij betogen, namelijk dat we al zestig jaar met Jumbo samenwerken en dat er daarom sprake is van zogenaamde duurovereenkomst, inclusief een afnameplicht. Waar we de rechter niet in volgen is dat deze duurovereenkomst rechtsgeldig door Jumbo is opgezegd. Niet in de laatste plaats omdat de rechter aangeeft dat deze opzegging niet op passende wijze is gebeurd. Dat onze eis om “vaktechnische redenen” is afgewezen, voelt dan ook onbevredigend. We zullen de uitspraak nu eerst verder grondig bestuderen. Ongeacht de rechtsprocedure blijft onze insteek om de jarenlange samenwerking met Jumbo voort te zetten, zodat Jumbo-klanten altijd toegang blijven houden tot hun favoriete bier in de winkelschappen.
De volledige uitspraak is hier te lezen.
Bron: Levensmiddelenkrant