Keep-it_Product-sample-Salmon (1).jpg Een tijd-temperatuurindicator op versproducten kan voedselverspilling verder terugdringen, stellen HelloFresh en haar partners.

E-commerce

HelloFresh pleit voor tijd-temperatuurindicator in strijd tegen voedselverspilling

BERLIJN – HelloFresh heeft een groot onderzoek laten uitvoeren naar voedselverspilling en de huidige labeling met houdbaarheidsdata en de conclusies liegen er niet om. 54% van de Nederlanders gooit minstens 1 keer per maand voedsel weg, 19% daarvan doet dat op basis van de houdbaarheid op de verpakking. Dus ook als de kwaliteit van het product er helemaal niet op achteruitgegaan is belandt het voedsel in de kliko. HelloFresh pleit, samen met een groot aantal andere organisaties in de voedingsindustrie, voor een aanpassing in de EU-wetgeving en het inzetten van de zogenaamde tijd-temperatuurindicator.

Redactie |

Het onderzoek zelf is uitgevoerd in samenwerking met Kantar en werd gehouden onder 7.582 deelnemers in de leeftijd 18 tot 65 jaar in vijf landen: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. De online interviews vonden plaats in de periode van 12 tot 22 mei 2023.

Verwarrend
Een van de conclusies is dat respondenten de labeling met THT (tenminste houdbaar tot) en TGT (te gebruiken tot) te verwarrend vinden. Dat heeft 1 op de 5 respondenten laten weten (20%). 70% van deze groep geeft aan ‘een houdbaarheidsdatum op voedingsmiddelen niet meer van deze tijd te vinden en behoefte te hebben aan een innovatieve oplossing'. De helft van deze mensen vindt dat het huidige systeem leidt tot onnodige voedselverspilling; er wordt immers eten weggegooid dat nog prima gegeten kan worden. Dat is zonde van het voedsel, maar ook van het geld. De helft van de Nederlandse respondenten gooit naar eigen schatting maandelijks voor minstens 20 euro aan eten weg omdat de houdbaarheid volgens de verpakking verstreken is. Voor 16% is dat zelfs een verdubbeling: deze groep gooit maandelijks voor 40 euro aan eten weg vanwege de verstreken houdbaarheidsdatum. 
Gevraagd naar de belangrijkste redenen om voedsel weg te gooien als de houdbaarheidsdatum verstreken is antwoordden de Nederlandse consumenten als volgt:

- Ze denken dat de kwaliteit niet meer goed zal zijn (43%)
- Ze zijn bang dat het eten ziek kan maken of schadelijk is voor de gezondheid (37%)
- Er wordt gedacht dat het niet meer zo lekker smaakt (22%)
- Ze volgen simpelweg de houdbaarheidsdatum op de verpakking op (19%)

De stijgende kosten van levensonderhoud blijken er overigens wel voor te zorgen dat consumenten bewuster omgaan met voedsel. Men is sinds de inflatiecrisis gemiddeld 73% voorzichtiger met voedselverspilling. 72% onderneemt stappen om voedselverspilling tegen te gaan.

Krachtenbundeling
De conclusies, samen met eerdere bevindingen, geven HelloFresh aanleiding uit te kijken naar een ander systeem om de houdbaarheid van levensmiddelen aan te geven. De leverancier van maaltijdboxen heeft daartoe de handen ineengeslagen met andere organisaties, waaronder Keep-it®, Zebra Technologies, Wageningen University & Research, Rema 1000, Siegwerk Druckfarben AG & Co., Samen Tegen Voedselverspilling, Across Consult AG en Buhrs Packaging Technology B.V. Pauwel Wiertsema, ceo Benelux bij HelloFresh, vertelt hierover: “Om voedselverspilling tegen te gaan, heeft HelloFresh de krachten gebundeld met andere organisaties om wettelijke goedkeuring te krijgen voor innovatieve dynamische datummarkering. Samen pleiten we voor tijd-temperatuurindicatoren als alternatief voor de traditionele gedrukte datummarkering op productverpakkingen. We zijn ervan overtuigd dat dit consumenten helpt beter te begrijpen of producten nog eetbaar zijn. Dit blijkt ook uit een onderzoek dat we al in 2020 in samenwerking met de Universiteit Wageningen hebben uitgevoerd.” 

Wie is verantwoordelijk?

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat 71% van de Nederlanders vindt dat beleidsmakers ten minste gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor een aanpassing in de houdbaarheidslabeling. Meer dan de helft (54%) vindt het nodig om consumenten beter voor te lichten over hoe ze voedselverspilling thuis kunnen voorkomen. Het valt HelloFresh ook op dat 40% van de respondenten zichzelf volledig verantwoordelijk vindt voor het beperken van voedselverspilling. 

Alles bij elkaar opgeteld pleit HelloFresh, samen met de eerder genoemde partners, voor een wijziging van EU-regelgeving. De alliantie stuurde in december 2022 een open brief naar executive vice president Frans Timmermans. De brief werd in totaal door 30 Europese bedrijven en organisaties uit een breed scala van foodretailers, voedselproducenten, verpakkingsfabrikanten, brancheorganisaties en onderzoeksinstellingen ondertekend. 

Tijd-temperatuurindicator 

En de oplossing? HelloFresh ziet die in de tijd-temperatuurindicator (TTI) en werkt daarom nauw samen met Keep-it®. De maaltijdboxleverancier heeft hier al ervaring mee; in 2020 werd deze innovatie onder meer dan 1.500 HelloFresh-klanten in Nederland getest. TTI’s tonen de houdbaarheid van producten op het moment zelf, rekening houdend met bewaar- of temperatuuromstandigheden. De methode werd als positief ervaren; 91% vond dat de Keep-it indicator het makkelijker maakt om te zien hoe lang een versproduct nog gebruikt kan worden. Een vergelijkbaar Duits onderzoek toonde aan dat het label voedselverspilling met 15% kan verminderen. Tilman Eichstädt, coo Upstream bij HelloFresh SE wil daarom beginnen met het inzetten van TTI’s bij vis. “Uit ons onderzoek blijkt dat vis een van de producten is die het vaakst wordt weggegooid als deze de datum op de verpakking heeft bereikt. Dit zou dan ook het eerste product zijn waar we de tijd-temperatuurindicator willen toevoegen. Zo kunnen we onze klanten helpen bij het verminderen van voedselverspilling en hen tegelijkertijd op een transparante manier de beste productkwaliteit garanderen", aldus Eichstädt. Hij vervolgt: "De EU maakt momenteel plannen om de manier waarop houdbaarheid op verpakkingen wordt aangegeven te veranderen, maar landen kunnen nu al helpen door mee te werken aan pilots. Op die manier kunnen we samen een verandering teweegbrengen waar consumenten, bedrijven en de planeet baat bij hebben." 

Bron: Levensmiddelenkrant