Hema Leidschendam 29102020-8778.jpg

Fabrikanten

Hema sterkste sponsormerk van Nederland

AMSTERDAM – Hema heeft Albert Heijn verstoten van de eerste plaats als sterkste sponsormerk van ons land. Dit is de uitkomst van het laatste sponsor-merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Supermarktketen AH blijft concurrent Jumbo net voor met een tweede plaats.

Redactie |

Al sinds 2008 onderzoekt Hendrik Beerda de reputatie van de grootste sponsors en hun sponsorpartners. Het adviesbureau heeft nog wel wat advies voor Heineken. De statiegeldaffaire en de aanwezigheid in Rusland zijn niet goed voor het imago van de bierbrouwer. “Op de ranglijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken op de 16e plaats, net achter adidas”, zegt merkenadviseur Hendrik Beerda. “Vrijwel alle volwassen Nederlanders kennen het biermerk, maar de waardering voor Heineken kan nog een flinke boost gebruiken. Als titelsponsor van de Dutch Grand Prix kan Heineken niet alleen het internationale kwaliteitsimago versterken, maar ook wat betreft dynamiek, sfeer en stoerheid kan de bierbrouwer merkwaarde lenen van het Zandvoortse racespektakel. Het toch al magere duurzaamheidsimago van Heineken zal door sponsoring van de autosport echter geen positieve impuls krijgen.”

sponsormerken.jpg

Evenaren
Dat dat bekendheid van een grote sponsor niet altijd afstraalt op de sponsorpartner, bewijzen de sportploegen van Jumbo-Visma. Ondanks alle successen van de schaats- en wielerploegen staat Team Jumbo-Visma slechts op de 154e plaats op de ranglijst van meest aantrekkelijke sponsorpartners. “Als wielerploeg heeft Team Jumbo-Visma al elf verschillende namen gehad sinds de start in 1984. Voorganger Raboploeg was in de jaren 1996-2012 een begrip in de Nederlandse samenleving. Die positie heeft Team Jumbo-Visma nooit weten te evenaren. Door de vele naamswijzigingen is een groot deel van de achterban afgehaakt. Eind 2024 verandert de naam wéér als supermarktketen Jumbo als hoofdsponsor vertrekt. Deze nieuwe naamsverandering zal nieuwe verwarring veroorzaken en de reputatie van de schaats- en wielerploeg waarschijnlijk geen goed doen”, verklaart Hendrik Beerda.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops