DEN HAAG – Met de Tweede Kamerverkiezingen in het vooruitzicht, komen belangenbehartigers van diverse sectoren met hun 'boodschappenlijstjes'. Dat zijn goedbedoelde voorstellen aan een toekomstig kabinet voor een betere wereld.
De VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, ziet de verkiezingen van 2025 als een belangrijk moment voor de toekomst van Nederland en voor de sector. De vereniging heeft namens de leden een heldere boodschap aan de politieke partijen: “Wij willen blijven bijdragen aan geluksmomenten, op een manier die verantwoord is voor mens, milieu en maatschappij”.
Verantwoord genieten
De branche is zich ervan bewust dat overmatig gebruik van de producten kunnen bijdragen aan overgewicht, maar te weinig bewegen doet dat ook. De vereniging vindt dat de leden hierin ook hun verantwoordelijkheid pakken door bijvoorbeeld goede voorlichting over portiegroottes, verkleinen van porties en het verbeteren van recepturen. Tevens is er de bewustwordingscampagne; geniet gerust, maar wel bewust.
“We vragen aan de politiek voortzetting van het Preventieakkoord en de Nationale Aanpak Productverbetering, want samenwerking tussen bedrijfsleven, scholen, overheid en ngo’s is essentieel om obesitas aan te pakken. Op het gebied van kindermarketing pleiten we voor een combinatie van zelfregulering en wettelijke maatregelen die elkaar versterken”, schrijft de VBZ.
Milieu
VBZ-leden zijn al jaren bezig met het verlagen van hun CO₂-voetafdruk en met het overschakelen naar duurzamere productiemethoden. De vereniging vraagt de politiek om ook bedrijven buiten de grote energieclusters te ondersteunen bij de energietransitie, transparantie over aansluitingen van netbedrijven en geen extra belastingen op gas totdat er voldoende elektriciteit beschikbaar is om over te schakelen.
Ondernemerschap
Om de export van de producten die de branche produceert veilig te stellen, vraagt VBZ om gelijke Europese regels zonder de beruchte “nationale koppen”. Dit is extra wet- en regelgeving die de Nederlandse regering bovenop de Europese afspraken plaatst. Nederlandse bedrijven moeten daaraan voldoen en kunnen daardoor niet concurreren met andere Europese producenten die hier niet aan hoeven te voldoen. Hierdoor is er geen eerlijk speelveld.
VBZ zet in op de geluksmomentjes die de leden mensen bezorgen met hun lekkere producten. Dat willen zij op een verantwoorde manier doen met de kleinst mogelijke impact op het milieu.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops