pools schap 4.jpg De importeur adviseert bij het samenstellen van het assortiment.

Ondernemers

Het Poolse schap volgens Plus Van de Pol

KESTEREN – De vraag naar Poolse producten is flink gegroeid met de komst van Poolse migranten. Nederlandse supermarkten springen in deze markt en menig reguliere super heeft tegenwoordig een Pools schap. Waarom zijn die producten zo populair, vraagt Levensmiddelenkrant zich af. De eigenaar van de Plus in Kesteren heeft het antwoord.

Nanja Pol |

In de nabijheid van Kesteren zijn grote bedrijven te vinden waar veel Poolse arbeiders werken. Plus Van de Pol die in de gemeente Neder-Betuwe gevestigd is, heeft een deel van de verkoopruimte gereserveerd voor het Poolse schap dat vol ligt met potten, blikken, conserven en zoetwaren. Het aanbod van Poolse levensmiddelen groeit en de Poolse klanten van Anne van de Pol weten de weg in zijn supermarkt.

Importeur
Het assortiment stelt de zelfstandig ondernemer niet zelf samen. “Ik weet er ook niks van”, biecht hij op. “Plus bepaalt het aanbod in samenwerking met Engel Foreign Foods, de importeur en leverancier van Poolse producten.
Alles wat ze hebben binnen de Poolse module, koop ik in”, aldus de Betuwse ondernemer. Hij wisselt niet of nauwelijks van producten in het schap. Alleen als er iets niet te leveren is. Van de Pol: “Dat gebeurde weleens in de coronaperiode. En ook als een artikel gewoon niet loopt, dan gaat het eruit. Ik ben commercieel, hè.” Van de Pol zegt verder: “Hardlopers heb ik niet in het Poolse schap liggen. Maar als ik dan toch iets moet noemen, zijn het de rode bieten. O, en augurken, daar zijn Polen gek op.” De supermarkteigenaar bestelt een keer per week bij de leverancier en krijgt de volgende dag geleverd. “De winkel is de voorraad.”

"‘Ik heb alles wat ik krijgen kan’"
iStock-1333973893.jpg Augurkensoep, een van de Poolse specialiteiten.

‘Het zegt me niet zoveel’
De namen op de verpakkingen neemt de supermarktondernemer voor lief: “Het zegt me niet zoveel en eerlijk gezegd spreken de namen en etiketten van de producten me ook niet echt aan. Ik heb weleens een chocoladereepje geproefd en dat smaakte prima, hoor.”
De Poolse producten worden bij zijn Plus alleen maar door Polen gekocht. In tegenstelling tot andere supermarkten. Daar komen ook Oekraïense klanten die Poolse voedingsmiddelen kopen. Uitzondering is de pikante mayo, die verkoopt hij ook aan niet-Poolse klanten. Hij verzucht: “Formaat potje Calvé, maar dan voor 4,60 euro, snap jij het?”
Poolse ketchup kost daarentegen 2,29 euro, net zoveel als een regulier merk. “Waarom die mayo dan zoveel duurder is, dat begrijp ik niet’, aldus Van de Pol. Overigens bepaalt de Plus-ondernemer de prijzen niet zelf, dat doet het hoofdkantoor.
Omdat hij verder nauwelijks buitenlandse klanten in zijn winkel krijgt, heeft hij geen andere internationale schappen. Van de Pol: “We hebben wel een kleine Marokkaanse gemeenschap, verder niet. We zitten hier in de Betuwe, hè.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: