gvo-250805-111-bewerkt kopie.jpg Winkelmanager Karim Triki voor 'zijn' AH XL Gelderlandplein. Foto's: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant.
Formules

Het succes van AH-supermarktmanager Karim Triki

AMSTERDAM – Karim Triki is sinds vijf jaar supermarktmanager van een van de grootste Albert Heijn-vestigingen in Nederland. Twee jaar geleden won hij twee persoonlijke prijzen en was ‘zijn’ supermarkt de beste AH van Nederland.

Gerard van Oosbree |

In 2023 werd hij verkozen tot Beste AH supermarktmanager van Nederland, maar zijn mooiste prijs was verkozen worden tot beste supermarktmanager wereldwijd van Ahold Delhaize. Toch loopt Triki niet naast zijn schoenen. Als Levensmiddelenkrant hem spreekt in de AH XL Gelderlandplein in Amsterdam komt één ding naar voren, teamwerk. “Zonder een goed team kun je geen winkel runnen.”

De AH XL in winkelcentrum Gelderlandplein is niet de grootste als het gaat om oppervlakte, wel als het gaat om omzet, vertelt Triki. Daar moet wel wat voor gedaan worden. “We draaien hier 24 uur per dag, zeven dagen per week. Daarvoor heb ik rond de vierhonderd medewerkers, dertig shiftleiders en drie managers”, legt hij uit. De managers operation, vers en service vormen samen met hem het managementteam. Een van de vier is altijd in de winkel aanwezig tijdens openingsuren.

24/7
Gelderlandplein is zeven dagen per week open van 07.00 uur tot 22.00 uur. Maar ook in de nacht zijn er mensen aanwezig. ‘s Nachts heb ik ook een team in de winkel, die wordt aangestuurd door een shiftleider. Bepaalde taken kun je beter in die uren doen, want dan loop je de klanten niet in de weg. Schoonmaken is een van die werkzaamheden. Je kan op dat moment op plekken komen die overdag niet bereikbaar zijn”, aldus Triki. “De klant moet gewoon rustig de boodschappen kunnen doen en alles vinden wat hij of zij wil hebben.”

Dat de supermarktmanager hier op zijn plek zit, wordt al gauw duidelijk. Hij geeft toe nagedacht te hebben over zijn toekomst, maar voorlopig ligt zijn hart op de werkvloer. “Deze winkel is de Champions League, zeg maar next level. Ik geniet omdat ik hier sta. Ik leer veel mensen kennen en vanuit de hele wereld komen retailmensen naar deze winkel. Ik geniet nog steeds elke dag.”

Kieskeurig
Waar Triki geen last van heeft, is personeelstekort. Er komen tieners uit alle lagen van de bevolking langs om hier te mogen werken. “De winkel moet een club zijn, een voetbalclub waar iedereen wil voetballen. Dat hebben we hier ondertussen bereikt. We kunnen hier kieskeurig medewerkers aannemen, omdat ze hier willen werken én in het team passen.” Dat schept ook verwachtingen richting de medewerker, vindt Triki.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

gvo-250805-087.jpg De missie van Albert Heijn hangt groot bij de ingang van de winkel.

En als die verwachtingen worden waargemaakt, is er volop mogelijkheid om door te groeien in de winkel op het Gelderlandplein. “Zelf ben ik ooit begonnen als student en ben ik doorgegroeid in de supermarkt”, verklaart Triki. “We geven aandacht aan de mensen die hier werken. Zo krijgen ze ook interesse om hier te blijven werken en door te groeien. Ik vind het geweldig als medewerkers zeggen dat ze het leuk vinden om bij Albert Heijn door te groeien.”

Plek voor iedereen
Er is een plaats en een taak voor iedereen in de winkel volgens Triki. Er werkt een aantal gepensioneerden. Een daarvan is Triki’s eigen oude baas van een filiaal waar hij gewerkt heeft. Ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is er een plek. Een van hen zorgt al twintig jaar voor de meer dan vijfhonderd winkelwagentjes. Die staan verspreid over het winkelcentrum en de grote parkeergarage eronder. Hij noemt zichzelf de winkelwagenmanager en dat hebben ze ook achterop zijn shirt gezet. “Ik vind het belangrijk dat het team divers is”, gaat de supermarktmanager verder. “We hebben meer vrouwen in dienst dan mannen. Vroeger gingen meiden achter de kassa en jongens waren de vakkenvullers. Dat is allang niet meer.”

Gelderlandplein is een bijzondere winkel in een groot winkelcentrum. Als XL heeft de vestiging meer dan dertigduizend artikelen staan. De koffiebar bij de ingang, de sushibar achter de hele grote versafdeling en de bloemen en planten, het is er allemaal. “We krijgen hier ongeveer 60% mensen die hier niet in de buurt wonen, van Haarlem tot uit het Gooi. Zeker in het weekend zien we veel gezinnen die hier komen winkelen en dan bij ons hun boodschappen doen. Het is hier echt divers, van zakenmensen van de Zuidas tot expats en studenten”, zegt de supermarktmanager. “Die diversiteit van medewerkers en klanten, dat maakt werken hier zo mooi.”

Bron: Levensmiddelenkrant