SNEEK – Jumbo Kooistra, met dertien vestigingen, heeft drie actieve TikTok-accounts. Het socialmediateam bestaat uit enthousiaste medewerkers die video’s plaatsen over uiteenlopende onderwerpen. Van een kerstpakket unboxen en een vrolijke polonaise achter de schoonmaakmachine tot een parodie op het zich ziekmelden van personeel na een wild weekend en de vraag ‘Zeg eens eerlijk, pak jij het brood met je handen of de tang’? Nadia de Haan, teamleider Kassa en Service bij Jumbo Kooistra Sneek Centrum, vertelt Levensmiddelenkrant over de reden waarom en hoe zij deze filmpjes maken.
Vijf jaar geleden is het TikTok-avontuur begonnen voor Jumbo Sneek. De voormalige assistent van De Haan bedacht het samen met de filiaalmanager. “Ik vond het heel leuk om mij daar in te mengen. We deden het destijds een tijd samen, tot hij wegging. Nu doe ik het in principe alleen, al heb ik heel veel collega’s die dingen doorsturen of met ideeën komen”, legt ze uit. “Ik zeg ook altijd: ‘Ik heb jullie wel nodig.’ Ik had voorheen namelijk helemaal geen TikTok. Maar omdat de collega’s zo leuk bezig waren, ga je je er toch in verdiepen”, zegt De Haan.
Het resultaat is dat de drie accounts op dit moment een indrukwekkende 20.000 volgers hebben.
De vrije hand
De Haan, die al 17 jaar bij Jumbo Kooistra werkt, denkt niet dat het toentertijd is opgestart met een bepaald doel. “Niet alle filialen doen het, vooral Leeuwarden en Sneek zijn actief”, geeft ze aan. “Iets doen op TikTok is niet verplicht. Het is wel belangrijk dat degene die het oppakt het leuk vindt om te doen. Dat zie je ook in Leeuwarden. Daar zitten medewerkers op het account die het gewoon geweldig vinden om er wat van te maken.”
In principe hebben ze de vrije hand in wat ze posten, er zijn geen regels vanuit de directie. “Er is zelfs gezegd dat ik een beetje de grenzen mag opzoeken. Maar TikTok is natuurlijk wel een heel ander platform dan Facebook of Instagram. Daar kun je bepaalde filmpjes niet plaatsen die je wel op TikTok zet”, vertelt De Haan. “Ik denk dat vooral de juiste mensen ermee bezig zijn, die een beetje weten wat kan en wat op het randje is. Mocht ik twijfelen, dan vraag ik het altijd aan de filiaalmanager.”
Soorten posts
De trends worden goed in de gaten gehouden: welke zijn er en hoe kunnen ze daarop inspelen. “Wat de trends betreft, kijken we naar dingen die op tv zijn geweest en viral gaan. Dan bespreken we of we daarmee iets kunnen doen. Of een hype die op TikTok onder jongeren succes heeft. Dan doen onze medewerkers eraan mee, voor de grap. We willen vooral de jongere doelgroep bereiken. Daarnaast is het belangrijk dat het grappig is voor jongeren die zelf in een supermarkt werken. Is het herkenbaar? Dan gaan ze elkaar taggen. Hoe meer er getagd wordt, hoe meer likes en hoe meer views.”
Doelgroep
TikTok is voor jongeren. “Ouderen ook wel, maar het leeft echt onder jongeren. En je wordt gewoon herkend op straat”, lacht ze. “‘O, jij bent van TikTok, van de Jumbo.’ Vooral jongeren reageren zo. We hebben bijvoorbeeld één filmpje met croissantjes. Dat idee kwam van een podcast van iemand met een bepaald soort humor, die helemaal viral ging. Die hebben wij geprobeerd na te doen. Oudere consumenten snapten die humor niet, zo zagen we aan hun reacties, terwijl de jongeren de sarcastische knipoog heel grappig vonden. Je merkt dan echt dat verschil in doelgroep. We krijgen vooral veel positieve reacties.”
Personeelswerving
Bij Jumbo Kooistra in Sneek hopen ze dat meer jongeren via TikTok de winkel in komen voor aankopen, maar ook om te laten zien dat het leuk werken is in de winkel. “We hebben hier voornamelijk jong personeel”, zegt de teamleider. “Je wil ook een beetje laten zien dat zij het naar hun zin hebben in de supermarkt. Jumbo Leeuwarden had een filmpje over dat je je naam op een colablikje kon laten zetten. Dan krijg je natuurlijk de jongeren de winkel in en die kopen een blikje cola. Dat effect heeft het ook. Het is vooral voor het personeel hartstikke leuk om te doen. Iedereen werkt mee en dat is heel gezellig. Het is een soort medewerkersbonding.”
Zelf bedacht
De Haan en haar team hebben ook wel eens geprobeerd zelf iets te bedenken, zonder een trend te volgen. “Dat is nog niet zo’n succes”, lacht ze. “We maakten een video op het liedje Do you believe in love after love . Het ging over een ontevreden klant. Een collega ging op haar knieën onder het mom van Do you believe in love after love, zodat het allemaal goed zou komen. We dachten dat dit wel een succes zou worden. Maar dat viel tegen”, herinnert ze zich. “Het ging niet heel hard, had wel wat views. En dat is ook prima. Zo gaat dat met TikTok”, meent ze. “Soms denk je dat je een goede video hebt, want je hebt er veel tijd en moeite aan besteed, en dan werkt het niet. Het gebeurt ook wel dat je een video heel snel hebt opgenomen en die gaat dan juist viral.” Dat laatste is het team nog niet gelukt, maar het is wel de ambitie. “Het zou leuk zijn om een trend te zetten en viral te gaan.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Supermarkt TikTok anno 2025
Op de vraag of voor supermarkten anno 2025 een TikTok-account erbij hoort, is De Haan stellig: “Ja, vind ik wel, zeker in de huidige maatschappij. Social media zijn echt aanwezig in de wereld. Het is dé manier om een jongere doelgroep te bereiken.”
Voor commerciële doeleinden wordt het niet gebruikt, meent De Haan. “Nu in ieder geval nog niet. Jumbo Kooistra is met de dertien vestigingen vooral bezig op Facebook en LinkedIn. Elke winkel heeft wel een socialmediamedewerker, maar de een is actiever dan de ander. Op het hoofdkantoor zitten ook een aantal mensen die bijvoorbeeld aangeven dat het Nationale Opa en Oma Dag is. Daar posten we dan foto’s over van activiteiten met kinderen op Instagram en Facebook. Die worden echt goed gedeeld. Ik denk dat er voor TikTok in de toekomst veel mogelijkheden zijn in die richting en op commercieel gebied.”
Fabrikanten
Er is nog geen actief of direct contact met fabrikanten voor commerciële doeleinden op TikTok. “Wij hebben een keer een video opgenomen over Focus Drink, een heel populair drankje onder jongeren. Daar wilden we iets mee in een filmpje. We merkten toen dat de fabrikant onze video heeft gerepost, superleuk. Een samenwerking met fabrikanten is inderdaad zeker iets voor in de toekomst”, zegt De Haan afsluitend.
3 tips om TikTok in te zetten als supermarkt
De Haan deelt drie tips voor andere supermarkten om TikTok te gebruiken.
1. Zet een medewerker in die dit leuk vindt om te doen en zelf actief is op TikTok. Hij of zij weet precies wat er speelt en is op de hoogte van alle trends.
2. De medewerker moet er tijd voor hebben om werk te maken van TikTok. Als je iets ziet, moet je het oppakken, voordat de hype voorbij is.
3. Het hele team moet enthousiast zijn om mee te denken en te doen. Door iedereen erbij te betrekken, krijg je onverwachte en creatieve ideeën.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.