Steeds meer formules kregen dit jaar hun eigen versmarkt, Jumbo zette wasmotlarven in het schap, we namen afscheid van Troefmarkt en Piet Vink moest de weg ruimen bij Aldi. Levensmiddelenkrant geeft een inkijkje in de hoogtepunten van 2014. Zo voegde Albert Heijn meer sfeer toe in zijn winkels.
Ahold sleutelde dit jaar in zijn grootste en kleinste Nederlandse winkels flink aan de formule. Bezoekers van de tot XL verworden vestiging in Leidschendam wanen zich op de agf-afdeling door stemmige laaghangende lichtpeertjes misschien wel in de Efteling. Bij AH to go maakte de sushibar van het internationale bedrijf Kelly Deli zijn entree en stroomden allerlei verantwoorde producten in: gevulde koeken met havermout, quinoa- en gortsalade en water met citroen- en muntblaadjes. De laatste trends invullen is waar het general manager AH to go Saskia Egas Reparaz om draait. Binnen vier weken van idee tot schap. De innovatiemotor staat aan. Het was echter niet alleen hosanna voor de gemaksformule in 2014. Voor de tweede maal liep een AH to go langs de snelweg in de soep. De gemaksshop aan de A27 bij Meerkerk, bestierd door franchiser Autogrill, werd door automobilisten te weinig aangedaan. In Duitsland ging het niet anders, de twee eerste AH to go’s over de grens sloten hun deuren wegens onvoldoende aanloop. Hier houdt Ahold echter wel de moed erin. Volgend jaar moet Duitsland drie nieuwe Ah to go’s tellen.
Bron: Levensmiddelenkrant