climate-change-7133845_1920.jpg

ING: winkelketens publiceren nog geen klimaatdoelen

AMSTERDAM – In een vandaag verschenen publicatie van ING Trade & Retail blijkt dat tweederde van de 40 grootste Nederlandse winkelketens nog niet rapporteren oven hun klimaatdoelen. Er is voor het rapport alleen gekeken naar de rapportage over de CO₂-uitstoot.

Gerard van Oosbree |

In het onderzoek dat de bank heeft uitgevoerd, zijn de 40 grootste Nederlandse winkelformules met tenminste 100 vestigingen meegenomen. Daarvan hebben er 26 geen concrete klimaatdoelen gepubliceerd. De overige 14 doen dat in meer of minder mate. Het zijn volgens ING voornamelijk de beursgenoteerde bedrijven die hierin het voortouw nemen. Op zich is dat niet gek, want vanaf 1 januari 2024 gaat de nieuwe Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in en moeten deze bedrijven rapporteren over de impact van de bedrijfsactiviteiten op mens en klimaat. Voor niet-beursgenoteerde, grote bedrijven gaar deze verplichte rapportage een jaar later in, dus enige haast is wel geboden.  

Recyclen
“Bij de 40 bedrijven zijn de vier grootste supermarktketens meegenomen, Albert Heijn, Jumbo, Plus/Coop en Dirk”, zegt Dirk Mulder, sector banker trade & retail van ING Business Banking. “Van die vier rapporteert alleen Albert Heijn de CO₂-doelstellingen. Als de andere drie het over duurzaamheid hebben, dan is dat vooral over het recyclen van verpakkingen en plasticreductie. Ik was best wel onder de indruk van de rapportage van Albert Heijn die ik heb doorgelezen. Maar je kunt er ook makkelijk in verdwalen. Het gaat over heel veel dingen naast de CO2-footprint.”

co2-uitstoot.png

Keten
Om het Nederlandse klimaatdoel van 55% minder CO₂-uitstoot in 2030  te halen, moet ook de retailsector de uitstoot verminderen. Bedrijven richten zich hoofdzakelijk op de reductie van de eigen uitstoot. Deze zogenoemde scope 1 en 2-emissies van de onderzochte bedrijven zijn slechts tussen de 2 en 10% van de totale uitstoot in de keten. Het gaat dan voornamelijk over de uitstoot van de winkels zelf, het hoofdkantoor en de distributiecentra. ‘De grootste impact op de CO₂-uitstoot bij winkels wordt veroorzaakt door de producten die ze in- en verkopen. Maar ook transport en distributie, het produceren van verpakkingen en het gebruik van de producten door de consument, zoals het energieverbruik van een wasmachine, worden gezien als CO₂-uitstoot van de retailsector’, is in het artikel over het onderzoek te lezen. Hier valt dus de meeste winst in de CO₂-reductie te halen.

Mulder denkt niet dat de bedrijven die nog niets naar buiten hebben gebracht, niets doen. “Zeker in de foodsector wordt al veel gerapporteerd, zoals over ontbossing, fairtrade en slavernij. De sector loopt daarin dus zeker wel voorop”, legt Mulder uit. Hij denkt niet dat er wordt stilgezeten. “De rapportage is een heidens karwei. Er is dus best nog wel werk aan de winkel.”  

Bron: Levensmiddelenkrant / ING Trade & Retail