Ondernemers

Interview: 9 meter vega & vegan

DORDRECHT – Ondanks het feit dat de toekomstgerichte ondernemer Jeroen Lemkes eerder ambities in de horeca had, stapte hij zes jaar geleden in het bedrijf van zijn vader: een supermarkt in hartje Dordrecht. De plannen om de winkel te verbouwen tot een foodmarkt trokken hem over de streep, en dus runt Lemkes sinds februari vorig jaar samen met zijn vader Jan Willem Lemkes zijn eigen Jumbo Foodmarkt. “Mijn ultieme droom is een succesvolle winkel, waarin mijn hart voor de horeca en mijn passie voor eten en drinken naar voren komen. Mijn droomwinkel staat er nu”, aldus Lemkes.

Yentl Bocxe Strik  |

Hoewel de samenwerking tussen vader en zoon Lemkes voor velen vanzelfsprekend lijkt, je weet immers hoe de ander in elkaar steekt en wat je aan elkaar hebt, was de krachtenbundeling van de twee generaties Lemkes niet de weg der geleidelijkheid, zegt Jeroen Lemkes tegen Levensmiddelenkrant . “In het begin was het wel even zoeken naar de juiste balans, het is namelijk een heel andere machtsverhouding. Maar met de juiste begeleiding hebben we daarin mooie stappen gezet, en lukt het ons goed om de zaken gescheiden te houden. We hebben een heel traject doorlopen bij een leiderschapscoach, waarin we een gezamenlijke visie hebben ontwikkeld”, vertelt Lemkes. “Juist doordat we privé ook genoeg leuke dingen samen blijven doen als vader en zoon, zijn we beter in staat om vanuit een gelijke rol zakelijk overleg te plegen.” Ook de manier waarop Lemkes zijn vader aanspreekt op de werkvloer is anders dan thuis. “Mensen vragen mij waarom ik mijn vader op de werkvloer bij zijn naam noem, en niet ‘pa’ of ‘papa’ zoals ik thuis doe, maar op die manier is dat automatisch een duidelijke scheiding van zakelijk en privé.” De ondernemer vertelt over zijn, naar eigen zeggen, succesvolle samenwerking met zijn vader. “Ik ben het meest trots dat ik dit met mijn vader kan doen, dat voelt zo uniek. Een succesvolle samenwerking is niet altijd vanzelfsprekend, dus ik ben er heel trots op dat dit goed gaat. We hebben een mooie tent neergezet samen. Dat is genieten.”

De factor ‘mens’
Op de gevel van de Foodmarkt van vader en zoon Lemkes prijkt het Super Supermarkt Keurmerk, wat het ondernemersduo volgens Lemkes mede te danken heeft aan zijn hoge mate van maatschappelijke betrokkenheid. “Ik vind de factor ‘mens’ ontzettend belangrijk”, legt Lemkes uit. “Ik kan tot tranen geroerd zijn als ik iemand in mijn winkel zie ontwikkelen. Ik heb zelf veel pieken en dalen gekend in mijn carrière, maar ik ben nu wel waar ik wil zijn. Ik zal er altijd alles aan doen om dat bij een ander ook te bereiken.”
Om zo goed mogelijk voor zijn personeel te zorgen, wordt in zijn winkel met enige regelmaat een preventief arbo-spreekuur gehouden voor een ieder die hier behoefte aan heeft. “We merken dat onze mensen het heel prettig vinden om ook met een onafhankelijk persoon over hun problemen te praten”, aldus Lemkes. “Of het nou gaat om iets wat ze onder de leden hebben of andere problemen, bijvoorbeeld in de privésfeer, we merken dat een open dialoog de mensen goed doet. Ze voelen zich hier gezien en gehoord.”
Daarnaast was Lemkes destijds medeoprichter van de vervoersdienst ‘E-wheels’, die het voor immobiele buurtbewoners mogelijk maakt om binnen de wijk van deur tot deur gebracht te worden. De bestuurders van de elektrische busjes zijn gepensioneerd of hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Lemkes ‘adopteerde’ twee van deze busjes voor zijn supermarkt. “Deze wagens rijden rond met onze bestickering, wat er mede voor zorgt dat ze kunnen blijven rijden”, aldus Lemkes.

Foto 2.jpg Vader en zoon Lemkes.

Afwisseling
Tijdens de verbouwing van de winkel hield Lemkes rekening met de toenemende ruimte die vleesvervangers de komende jaren nodig zullen gaan hebben. De Foodmarkt biedt daarom uitzonderlijk veel ruimte aan vegetarische en veganistische producten. “We hebben een vleesvervangerschap van maar liefst zes meter, en daarbij nog drie meter diepvries.” Toch houdt Lemkes er zelf niet een uitsluitend veganistische levensstijl op na. “Ik ben wat ze noemen een ‘flexitariër’”, lacht de ondernemer, die zegt niet zo van die benamingen te zijn. “Ik vind het fijn dat die vegan alternatieven steeds beter worden qua smaak. Fijn om af te wisselen met vlees of vis. Dat is ook een van de redenen dat we zo’n groot schap hebben. Steeds meer mensen hebben behoefte aan die afwisseling. Als je als ondernemer veel aandacht schenkt aan vlees of vis, moet je het alternatief ook veel aandacht geven”, stelt Lemkes.

"In mijn winkel krijgt vega(n) evenveel commerciële aandacht als vlees en vis. De klant mag kiezen!"

‘Serieuze’ vegans
Lemkes merkt op dat de vleesvervangers van het eerste uur, de vegetarische schnitzels al dan niet met kaas, en de vega-kipstukjes, steeds meer omarmd worden door klanten. “Dit zijn twee producten die er vanaf het begin van deze trend al waren, en deze hebben de weg naar de klant inmiddels wel weten te vinden.” Maar niet alle producten lopen direct goed. “Plantaardige kaasjes hebben bijvoorbeeld nog een lange weg te gaan voor het veroveren van de consumentenharten. De kaasjes moeten een veganistische vervanger zijn voor de buitenlandse kaasplank, daar moeten de mensen nog wel aan wennen. Dan heb je ‘serieuze’ vegans nodig om dat product te ontdekken. Je ziet dat het bij echt nieuwe producten wat langer duurt voordat deze worden geaccepteerd door de klant. Maar als er een nieuwe ontwikkeling is, hebben wij het snel in het schap.”

Leveranciers
“De leveranciers op plantaardig niveau zijn nog erg versplinterd. Dan komen er te veel autootjes bij de achterdeur”, schetst Lemkes. Dus ging de ondernemer in zee met een partner die de volledige plantaardige belevering op zich neemt; Green Pro International. Dit is een importeur van buitenlandse vegetarische voedingsmiddelen. “Ikzelf ben geen specialist op het gebied van plantaardige voeding. Daarom heb ik de hulp van influencer Judith van Willigen, bekend als Bonusvegan, ingeroepen. Zij helpt ons met de nieuwe trends op dit gebied.”

Ontwikkeling
Volgens de ondernemer is het vegetarisch schap nog niet klaar met zijn ontwikkeling. “Wat ik nog mis in dit assortiment zijn voordeelverpakkingen. De huidige verpakkingen zijn niet echt duurzaam. De producten worden nu in plastic verpakt met een kartonnetje eromheen, in kleine hoeveelheden. Onze winkel doet ook mee aan de campagne Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, deels voor het behoud van het milieu. Dan moet je ook naar de verpakkingen kijken! Dat is bij ‘gewoon’ vlees al wel aan de gang. Qua smaak en structuur zijn vleesvervangers al begonnen aan een inhaalslag, maar ze zijn er nog niet”, stelt Lemkes. “Ik verwacht dat producten steeds meer gaan lijken op ‘echt’ vlees, zowel qua smaak als qua structuur. De alternatieven zullen steeds volwassener worden. Ik verwacht dat de groep veganisten niet snel stijgt, maar de groep flexitariërs wel.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.