Foto groot.jpg

E-commerce

Interview: Fins concept Foodello steekt stokje voor verspilling

AMSTERDAM – Overschotten in de voedselindustrie zijn niet te voorkomen. Veel van deze reststromen worden in het gunstigste geval gedoneerd aan de Voedselbank of vermalen tot veevoer, maar vaak belanden ze in de verbrandingsoven. Foodello biedt producenten een nieuw kanaal voor deze rest-stromen, door ze op te kopen en aan te -bieden op haar website. Inmiddels heeft het van origine Finse bedrijf in Nederland al ruim -1 miljoen kilo voedsel gered van onnodige verspilling.

Yentl Bocxe Strik |

Foodello zag het levenslicht onder de naam ‘Fiksu Ruoka’, vrij vertaald: ‘slim eten’, en opereerde aanvankelijk uitsluitend in Finland. Oprichter Richard Lindroos constateerde dat een onnoemelijke hoeveelheid voedsel bij de grotere voedselproducenten bleef liggen of werd weggegooid. De ondernemer tackelde dit probleem in 2016 met een nieuw concept; hij kocht kleine restpartijen op, sloeg deze op in zijn eigen garage en bood de producten aan op zijn webshop. Fiksu Ruoka groeide uit tot een groot succes, waarna uitbreiding in de rest van Europa niet uit kon blijven.

“In 2021 stapte een investeerder in die ons concept uit wilde rollen naar de Benelux”, vertelt Bas Dekker, head of marketing Foodello Nederland, tegen Levensmiddelenkrant . “De Nederlandse en de Finse cultuur lijken veel op elkaar. Beide zijn over het algemeen vrij direct. Daarnaast is Nederland een dichtbevolkt land met veel producenten en een goed netwerk van leveranciers.” De keuze viel dus al gauw op Nederland. “De Nederlandse consument is goed bekend met het doen van online boodschappen. Dat maakt het voor een concept als Foodello makkelijker om het merk hier te bouwen. Bovendien verkopen we producten met korting en Nederlanders zijn over het algemeen dol op koopjes”, grapt Dekker.

Trackrecord
Hoewel de Finse tak van het bedrijf een goed en betrouwbaar trackrecord opgebouwd had, kende Foodello Nederland een lastige start. Dekker: “Het was hier toch best even zoeken naar de juiste aansluitvorm. De leveranciers die met ons in zee durfden te gaan, waren op één hand te tellen, dus bevatte ons assortiment slechts een aantal producten. We hebben even moeten groeien, maar inmiddels hebben we veel vertrouwen gewonnen, van zowel klant als leverancier. In Nederland waren veel producenten nog huiverig voor samenwerkingen met tussenhandelaren uit angst voor imagoschade. Maar met onze duidelijke visie op het terugdringen van voedselverspilling, een goed verhaal en een nette website worden we inmiddels gezien als serieuze speler op de markt.”

Het afgelopen jaar mocht de website rekenen op maar liefst 130.000 bestellingen. “Het opbouwen van onze naamsbekendheid gaat behoorlijk hard. Door de inflatie zijn consumenten nog bewuster boodschappen aan het doen en door de stijgende prijzen gaat de consument vanzelf op zoek naar betaalbare alternatieven. Wij bieden hetzelfde product aan voor een lagere prijs, en daarnaast redt de consument ook nog eens veel voedsel van verspilling.”

"Foodello redt 1 miljoen kilo voedsel door verkoop restpartijen"
Bastiaan Dekker.jpg Bas Dekker, head of marketing Foodello Nederland.

Paaseitjes en chocoladeletters
Het Foodello-assortiment bestaat vooral uit langer houdbare producten die wegens de strenge eisen van onze retailkanalen niet in de schappen van de supermarkten zijn beland. Dit kan zijn vanwege een wijziging op de verpakking, of een beperkte houdbaarheid. “Wanneer een fabrikant de supermarkt een product aanbiedt dat over twee maanden zijn houdbaarheid verliest, zal de retailer het niet accepteren. Maar neem nou een pak rijst. Wanneer hierop staat dat het tenminste houdbaar tot januari 2024 is, betekent dit niet dat het in februari niet meer gegeten kan worden. Die THT-datum is meer een kwaliteitsgarantie dan een garantie van houdbaarheid. Daar is nog veel verwarring over bij de Nederlandse consument”, zegt Dekker. Ook biedt de website veel seizoensproducten aan, zoals chocoladeletters en paaseitjes. “De retailers hebben er niets meer aan als het seizoen is verstreken, terwijl er niets mis is met de producten. Toch dreigen ze te worden verspild. Daar steken wij een stokje voor”, zegt Dekker.

Klantenkring
In Finland, dat dezelfde houdbaarheidseisen als Nederland kent, is het concept veel bekender. Waar in Nederland nog geen 5% van de bevolking weet heeft van het concept van Foodello, is dit in Finland al ruim 70%. “De mensen zijn zich veel meer bewust van voedselverspilling in Finland. Hier valt nog wel wat terrein te winnen”, stelt Dekker.
Een ander groot verschil met Finland is de verwachting die men heeft van bezorging. “In Finland zijn mensen soms wel meer dan een uur onderweg om bij een supermarkt te komen. Onze Finse bezorgdienst levert binnen 3 dagen, dat is wel echt een van onze unique selling points . Maar omdat we in Nederland tal van (flits)bezorgdiensten kennen die alle producten, van vers tot diepvries, soms wel binnen tien minuten kunnen bezorgen, hoef je hier niet meer aan te komen met enkele dagen levertijd. Bestellingen die voor 9 uur in de avond geplaatst worden, krijgt de consument doorgaans de volgende dag bezorgd”, gaat Dekker verder.

Expansie
Na de uitbreiding naar Nederland in februari 2022 heeft Foodello haar diensten ook tot over de Belgische landsgrenzen gebracht. “September vorig jaar zijn we gestart met leveren in Vlaanderen, en nu zijn we sinds enkele weken ook actief in Brussel en Wallonië”, vertelt Dekker.
De komende jaren sluit de marketeer een uitrol in meerdere Europese landen niet uit. “We hebben een aantal landen op het oog, maar zijn er nog niet over uit welk land als eerste aan de beurt is”, vervolgt hij. “Daarnaast zullen we ons de komende tijd nog meer focussen op het vergroten van onze naamsbekendheid. Ook merken we helaas nog steeds dat mensen een negatief beeld hebben van restpartijen. Ze denken dat er iets mis mee is, maar dit is allerminst waar. Dat misverstand moeten we nu echt uit de wereld helpen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.