Plus Laagblijvers.jpg Ondernemer Suijkerbuijk wist het hoofd tijdens de prijzenoorlog boven water te houden dankzij de steun van zijn team

Ondernemers

Interview: Ondernemer Suijkerbuijk wisselde meermaals van formule

OSSENDRECHT – Van Meermarkt tot Eurosuper en tot Coop. In 42 jaar heeft ondernemer Corné Suijkerbuijk onder de vlag van zoveel formules gewerkt, dat het niet meer op één hand te tellen is. “Ik startte bij VéGé Pollemans, en heb mijn winkel uiteindelijk onder andere als Meermarkt, Eurosuper, Golff, Spar, Super en Coop gedraaid.” En hoewel de ondernemer na de laatste verbouwing, vier jaar geleden, gezworen had dat dit de hekkensluiter zou zijn, heropende hij de winkel vorige maand opnieuw onder een andere formule. Dit maal onder de vlag van Plus.

Yentl Bocxe Strik |

Op de vraag of de 63-jarige ondernemer Corné Suijkerbuijk stiekem al wel eens nadenkt over zijn pensioen, proest de goedlachse Halsternaar het uit. “De plannen voor mijn pensioen liggen er zéker. Ik was zelfs al begonnen met het afbouwen van mijn werkweek, en de opvolging stond al klaar”, vertelt Suijkerbuijk. “Mijn dochters Marinda en Manon stonden al te trappelen om de winkel over te nemen, maar toen kwam de fusie tussen Coop en Plus.” Een gedwongen overstap én uitstel van het pensioen van Suijkerbuijk als gevolg.
Nu de fusie van Coop en Plus een feit is, moet de winkel van Suijkerbuijk nogmaals, en hopelijk nu voor de laatste keer, worden verbouwd. “Toen we overstapten op Coop hebben we alles aan de winkel verbouwd. We zijn gasloos gegaan en hebben de richtstijl van de winkel veranderd. Alles heeft een andere plek gekregen en dat heeft een flinke smak geld gekost. Ik heb mijn pensioen uitgesteld totdat de winkel weer stevig in de schoenen staat.”

Gedwongen
Suijkerbuijk wisselde meermaals van formule, deels omdat hij onderhuurder van het pand was en het lot van de Emté-ondernemers in handen van groothandel Sligro lag. “Maar toen we financieel niet meer aantrekkelijk waren voor Sligro hebben ze ons in de verkoop gezet. In veel gevallen is het dan zo dat de hoogste bieder bepaalt. Dat was Jumbo, maar hier kon ik mij niet in vinden”, vertelt Suijkerbuijk. Zijn Emté zou worden overgenomen door Jumbo Supermarkten, iets waar de ondernemer zich kranig tegen heeft verzet. “Ik voelde aan alles dat Jumbo niet de juiste formule was voor mijn winkel. Het dorp waarin wij zijn gevestigd telt 5000 inwoners. In de omliggende dorpen is de gele formule al ruim vertegenwoordigd, maar ik bied de inwoners graag wat variatie”, legt hij uit. “Toen ze met cijfers kwamen om mij te overtuigen, wist ik het zeker. Ik heb gezegd ‘Nee. Ik ga dit gewoon écht niet doen.’ Dan had ik tot mijn 70ste moeten werken, en dan had ik nóg niets gehad. Toen kon ik gelukkig overstappen naar Coop.”

"Nog één verbouwing voor ik met pensioen ga"

Aan alle ondernemers die een formulewijziging te wachten staat wil Suijkerbuijk het volgende meegeven: “Wanneer je een kant wordt opgestuurd waar je het niet mee eens bent, verzet je. En mocht dit niet helpen dan is er altijd een uitweg: verkoop je zaak terug aan de groothandel.”

Prijzenoorlog
In 2003 barstte er een onderlinge strijd tussen supermarkten los waarin producten voor de laagste prijs mogelijk werden aangeboden, de supermarktoorlog. Deze concurrentieslag kostte Suijkerbuijk bijna de kop, want ook toen was zijn winkel net verbouwd. “We hadden het naastgelegen pand erbij gekocht en waren bijna twee keer zo groot geworden. De prijzenoorlog startte toen we amper een week open waren”, zegt Suijkerbuijk. De marge ging hierdoor drastisch omlaag en het was een enorm gevecht om het hoofd boven water te houden. “Mede dankzij mijn geweldige team hebben we het net aan gered, doordat mijn personeel bereidwillig was om wat uurtjes in te leveren, maar het was echt een enorm moeilijke tijd. Na een paar jaar ging het gelukkig weer de goede kant op.”

Positief
Maar ook de huidige tijden maken het de ondernemer niet altijd gemakkelijk. “Het is een hele moeilijke en onzekere tijd. Alles wordt duurder en duurder, dat zien we de laatste paar jaar terug in het consumentengedrag. We verkopen veel meer producten uit de reclame dan voorheen. Iedereen moet zijn eigen portemonnee in de gaten houden”, zegt Suijkerbuijk. “Maar we gaan er positief tegenaan. We hebben een buitengewoon team met goede collega’s waar ik supertrots op ben. Dat is ook erg belangrijk. De ondernemer redt het niet zonder goede collega’s.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.