hoofdfoto (2).jpg Het assortiment proteïnerijk blijft groeien, ondanks het toch al ruime aanbod dat in de afgelopen paar jaar in het schap is gekomen. Foto: Gerard van Oosbree

Formules

Interview: Veel vernieuwingen in zuivelschap Albert Heijn

ZAANDAM – Zeg je zuivel, dan zeg je Nederland. Ja, we zijn een écht zuivelland. Melk en karnemelk, yoghurt, kwark, vla en desserts. Het assortiment is fors en nog altijd groeiend. Dat blijkt wel uit de innovaties die het schap ondersteboven zetten. Zo heeft Albert Heijn onlangs nog het aanbod vernieuwd en uitgebreid. We kunnen concluderen dat plantaardig en proteïnerijk niet mogen ontbreken, naast de welbekende klassiekers. Dat vertelt Jan de Graaf, category manager Zuivel bij Albert Heijn.

Lisa van der Linden |

Zuivel is een primaire categorie: het heeft een groot aandeel in het winkelmandje. Van een pak yoghurt voor het ontbijt tot vla als toetje en crème fraîche voor door het avondeten. Kortom, een veelzijdige categorie waar je veel kanten mee op kunt. “Het is een belangrijke categorie, naast agf. Bij Albert Heijn valt zuivel ook onder ons Beter voor Natuur & Boer-programma, waarvoor we nauw samenwerken met 450 melkveehouders. Deze categorie heeft echt onze aandacht, zeker gezien de ontwikkelingen”, vertelt De Graaf.

Uitverkocht
De grootste ontwikkelingen staan gelijk aan trends die we ook zien in andere categorieën: plantaardig en proteïnerijk. “Plantaardige zuivel wint nog steeds terrein bij Albert Heijn en er is nog ruimte voor meer. Dit sluit ook aan bij onze ambitie om bij te dragen aan de eiwittransitie. Het belangrijkste is het assortiment uitbreiden en ontwikkelen om de barrière, vooral prijs en kwaliteit, weg te nemen. Het is onze ambitie om de reguliere klant geen reden te geven om plantaardige zuivel links te laten liggen. Uiteindelijk moet er van elk zuivelproduct een lekker plantaardig alternatief zijn. Andere trends zijn biologisch en verduurzaming. We zien een beweging naar steeds meer natuurlijke producten. Als we kijken naar proteïnerijk: dat is echt in een stroomversnelling geraakt de afgelopen drie jaar. Met de laatste mutatie van het zuivelschap hebben we bij Albert Heijn nieuwe proteïnerijke producten toegevoegd aan het assortiment, onder het huismerk. Dat ligt sinds week 26 in het schap en het loopt boven verwachting goed”, legt De Graaf uit. “Het is zelfs zo populair dat we in het begin moeite hadden om het schap vol te houden, omdat het zo snel was uitverkocht.” Volgens De Graaf speelt de aandacht op social media daar ook op in. “We zagen alleen maar foto’s van onze zuivel voorbijkomen, omdat het een betaalbaar en goed alternatief is voor andere producten uit dit segment. Leuk om te zien dat social media de plek is waar dit soort nieuwe producten worden gedeeld. Samen met ons plantaardige assortiment hebben we deze zuivelartikelen dan ook naar het hart van het schap gehaald.” Een combinatie van plantaardig en proteïnerijk leek heel lang onmogelijk, maar recentelijk is het Alpro gelukt, vertelt De Graaf: “Zij zijn erin geslaagd een plantaardig product te maken dat boordevol proteïne zit. Het is exclusief bij Albert Heijn verkrijgbaar en daar ben ik heel trots op.”

"Nederland is trendsettend op zuivelgebied en het liefst introduceren we elk kwartaal een knaller"

Veranderend eetpatroon
Ontbijt, lunch en diner met twee of drie tussendoortjes. Het traditionele eetpatroon is verleden tijd. “Vaker op een dag kleine maaltijden, dat is meer van nu en daarin speelt zuivel een belangrijke rol. Natuurlijk bij het ontbijt met kwark, skyr of Griekse yoghurt, maar ook gedurende de dag een tussendoortje zoals pouches. En bij het avondmoment vla en andere desserts”, vertelt De Graaf. Op het gebied van toetjes ziet hij wel een ontwikkeling, want de traditionele items zoals vla en pudding verliezen aan populariteit. Luxe varianten daarentegen trekken wel de aandacht van de consument. Vandaar dat Albert Heijn daar ruimte ziet voor innovatie. In week 26 werden er ook AH Trifles op de markt gebracht. “Bij een avondje op de bank denk je al gauw aan zoetwaren, ijs of chips, maar wij willen daar ook ons steentje aan bijdragen. Vandaar de introductie van de luxe cheesecakes en trifles.”

Continu vernieuwen
De hardlopers van het zuivelsegment zijn bekende producten als halfvolle melk, biologische melk, magere kwark of yoghurt, Griekse yoghurt en slagroom. Ook de nieuwe proteïnelijn behoort nu al tot dit rijtje favorieten. Hoe gaat Albert Heijn het schap nog verder laten groeien? En welke rol spelen fabrikanten hierin? “Wij willen graag vooroplopen met vernieuwingen. Als we kijken naar de producten die op het schap staan, dan willen we met fabrikanten de promoties verbeteren en de aankoopdrempel verlagen. Het doel is om zowel vanuit A-merken als private label een nieuw segment te creëren. Dat doen we gezamenlijk, op basis van trends en inzichten: hoe kunnen we de categorie verruimen en het rendement verbeteren? Uiteindelijk willen we de klant zo goed mogelijk bedienen”, legt De Graaf uit. Albert Heijn is daarom continu aan het vernieuwen, ook dit jaar. De Graaf wil geen tipje van de sluier oplichten, maar geeft wel aan dat de komende innovaties niet zo groot zijn als de introductie van het proteïneassortiment.

'Vaker op een dag kleine maaltijden, dat is meer van nu en daarin speelt zuivel een belangrijke rol'

Recentelijk is wel een nieuwe plantaardige lijn geïntroduceerd: Terra. “We introduceren het liefst elk jaar een knaller, daarom zijn we continu bezig om te onderzoeken wat de klant wil. Dat doen we door eigen klantinzichten die we zien vanuit aankoopgedrag en daarnaast gebruiken we informatie uit marktonderzoeken, trends en ontwikkelingen uit andere landen. Oftewel, we raadplegen veel bronnen om uiteindelijk tot een juiste oplossing te komen voor onze klanten. Als voorbeeld: Nederland is een groot zuivelland, maar in Scandinavië zijn ze ook innovatief op het gebied van zuivel, sportzuivel, proteïnerijk en lactosevrij. Evenals Engeland, maar hoe zuidelijker je Europa in gaat, hoe minder interessant voor ons. Daar zitten de echte zoetekauwen.”
De Graaf is zelf ook een echte zuivelliefhebber, deels vanwege zijn functie, maar ook privé kan hij op elk moment van de dag zuivel eten. “Mijn koelkast puilt uit: kwark, skyr, en pouches voor tussendoor. Maar mijn dag is pas echt geslaagd als ik hem afsluit met een van de AH trifles, een echt genietmoment. Mijn favoriet is het miljonairsdessert met karamelsmaak.” Plantaardige zuivel staat ook in zijn koelkast, maar dat wordt iets minder vaak gebruikt. “Ik ben wel écht fan van de plantaardige haver crème fraîche en plantaardige topping, een alternatief op slagroom.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: