Mila_Raj-upscaled_x4_light-100%_exposure_correction (1).jpg Mila Ganga (links) en Raj Bhawan hebben een goede kijk op de vegetarische wereld

Interview: Veggie 4U vloeit voort uit eigen passie

DEN HAAG - Vega(n) supermarkten komen en gaan. Vele moeten na enkele maanden hun deuren alweer sluiten. Een supermarkt in Den Haag weet het echter al elf jaar vol te houden: Veggie 4U van de ondernemers Mila Ganga en Raj Bhawan. Levensmiddelenkrant sprak met Ganga over deze mijlpaal. “Ons geheim? Passie voor ons vak!”

Erica van der Valk |

Deze passie was elf jaar geleden dan ook de reden dat Veggie 4U werd geopend. Ganga: “Ik ben zelf vegetariër en ik miste een plek waar ik goede vegetarische producten kon kopen. Daarom zijn we gaan onderzoeken of we een supermarkt konden openen en dat is gelukt.” Gaandeweg is het aanbod uitgebreid naar zowel vegetarische als veganistische producten. “Ook dat vloeit voort uit onze eigen passie, omdat ik me in de loop van de jaren meer in het veganisme ben gaan verdiepen en veganist ben geworden,” vertelt Ganga.

Concurrentie
Maar eigenaar zijn van een vega(n) supermarkt blijkt ook voor Ganga en Bhawan niet altijd makkelijk te zijn. “Ik zou willen dat we alleen van de inkomsten van de supermarkt kunnen leven, maar dat is helaas niet zo. We moeten het nou eenmaal opnemen tegen de grote jongens zoals Albert Heijn en Jumbo.” Daarom heeft Ganga naast de supermarkt een goedbetaalde baan. “Mijn wens is om uiteindelijk 100% in de zaak te werken. Maar dat is op dit moment nog niet mogelijk.” Op de vraag of de concurrentie van de grote supermarkten toeneemt, antwoordt Ganga dat de concurrentie inmiddels gestabiliseerd is. “Veganisme werd op een gegeven moment echt een hype. Iedereen wilde ineens vegan zijn zonder precies te weten wat het inhield. Supermarkten speelden daar slim op in door hun producten, die al veganistisch waren, opnieuw te labelen. Ook gingen ze populaire producten verder ontwikkelen en nieuwe veganistische producten maken. Maar inmiddels neemt de vraag af en halen ze deze producten weer uit de schappen.”

Inkoop
Het voordeel van de grote supermarkten is echter wel dat zij hun producten grootschalig kunnen inkopen. “Wij zijn maar een klein bedrijf en moeten daardoor veel meer kosten doorberekenen aan onze klanten. Dat maakt onze producten duurder dan in de supermarkt. Beginnende veganisten gaan dan ook eerder naar een ‘gewone’ supermarkt dan naar onze winkel.”
Dit is volgens Ganga ook de reden dat Veggie 4U weinig merkt van de Week Zonder Vlees & Zuivel. “Tijdens deze week worden mensen bewust gemaakt van hun eetgewoontes, maar er zijn slechts weinig mensen die uiteindelijk echt veganistisch blijven eten. De harde kern, de echte veganisten, weten onze winkel gelukkig wel te vinden.” Dat heeft ook te maken met de kwaliteit van de producten die Veggie 4U verkoopt. Veganisten zijn namelijk niet alleen op zoek naar producten zonder dierlijke afkomst, maar ook naar goede gezonde alternatieven. Aangezien Ganga zelf veganist is, doet ze veel marktonderzoek om de juiste producten in de winkel te krijgen. “Daarin werken we ook samen met onze klanten. We luisteren naar hun ervaringen en wensen en spelen daar vervolgens op in. Als een klant bijvoorbeeld een goed product heeft gezien en dat graag wil hebben, bestellen we dat.”

"We zouden graag meer lang houdbare producten aanbieden"

Lang houdbaar
Het aanbod van vega(n) producten is de afgelopen jaren flink toegenomen. Toch mist Ganga nog een aantal dingen in het assortiment. “We zouden graag meer lang houdbare producten aanbieden, maar tot nu toe hebben we nog niet de juiste producten gevonden.” Hetzelfde geldt voor snacks zoals bitterballen en frikandellen. “Er zijn wel imitaties op de vleesvarianten, maar deze zijn nog niet best. Het zou mooi zijn als die uiteindelijk wel op de markt komen.” Ganga hoopt Veggie 4U verder uit te breiden. Maar tot nu toe ziet ze het aantal vega(n) ondernemers nog steeds dalen in plaats van toenemen. “We steunen elkaar en dan doet het pijn om te zien dat ondernemers alsnog moeten stoppen. Veel vega(n) klanten vinden het ook heel jammer als een vegetarische of veganistische supermarkt weer verdwijnt. Maar zonder klantengroei is het simpelweg niet haalbaar om open te blijven. Daarom roep ik graag alle vega(n)s op om hun lokale ondernemers te steunen. Op die manier kunnen we niet alleen openblijven, maar ook onze kwaliteit verbeteren.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.