hoofdfoto.jpg Merlijn van de Ven, sales director Nederland bij Bacardi-Martini: “We geven met promoties ook een shaker weg, zodat kopers direct het juiste gereedschap hebben.”

Partnercontent

Interview Merlijn van de Ven: Kant-en-klare cocktail van Tails nu ook thuis

ROTTERDAM – Shaken, shaken, shaken! Meer hoef je niet te doen met de kant-en-klare cocktails van Tails. En dat maakt het voor de consument – de cocktailliefhebber, de home-bartender – makkelijk om in een handomdraai een Passion Fruit Martini, Espresso Martini of een Whisky Sour te serveren. “Het is bijna net zo snel als een glas wijn uitschenken”, zegt Merlijn van de Ven, sales director Nederland bij Bacardi-Martini.

Lisa van der Linden |

Geen feestje is meer compleet zonder een cocktail. De trend begon enkele jaren geleden in het horecasegment en heeft inmiddels ook haar weg gevonden naar de consument thuis. “De thuisconsumptie is de afgelopen jaren fors gegroeid. Dat komt mede door de coronaperiode. Consumenten zoeken naar manieren om de cocktails ook te serveren bij gelegenheden thuis. De beleving die ze buiten de deur hebben ervaren, willen ze naar huis brengen. Dat kan door meerdere flessen drank te kopen en daarmee een paar keer per jaar een cocktail te maken tijdens een feestje. Dat is vaak een barrière om cocktails te serveren. Gemak dient de mens, daarom bieden we met het concept Tails een kant-en-klare cocktail”, legt Van de Ven uit. En die zijn er in alle smaakpaletten, zoet, zuur en bitter. “Er is voor iedereen wat wils, van de zoetekauw tot de liefhebber van zuur en bitter.” De persoonlijke favoriet van Van de Ven is de Rum Daiquiri: lekker fris.

Convenience
Tails begon drie jaar geleden met het veroveren van de horecabranche, maar is sinds vorig jaar ook bij slijterijen te vinden. Bacardi heeft dit concept op de markt gebracht om ervoor te zorgen dat de thuisconsument ook een topcocktail kan serveren, zonder daar heel veel ingrediënten voor nodig te hebben. Het bedrijf speelt hiermee helemaal in op de toenemende vraag naar convenience. “We kiezen ervoor om gebruik te maken van ingrediënten van hoge kwaliteit, zoals Bacardi Rum, 42BELOW Vodka, Bombay Sapphire gin en Dewar’s® Blended Scotch Whisky. Dit geeft de premiumbeleving die we de thuisconsument willen geven”, aldus Van de Ven.

Tails staat voor gemak en snelheid

Het doel is om Tails stapje voor stapje bekend te maken bij de consument en het volume te laten groeien. Hoe gaat Bacardi dat bolwerken? “De samenwerking met ondernemers is het belangrijkste, want daarmee kunnen we een stukje educatie bieden. Dat is cruciaal om Tails tot een succes te maken. Wij doen dat door uit te leggen hoe Tails werkt, wat de toegevoegde waarde ervan is en hoe consumenten het product kunnen gebruiken. Uiteindelijk moeten de ondernemers en de medewerkers in de winkel de consument ervan overtuigen dat Tails het antwoord is op hun vraag: hoe maak ik gemakkelijk een cocktail? We geven met promoties ook een shaker weg, zodat kopers direct het juiste gereedschap hebben. Dat noemen we de consument opvoeden én inspireren”, vertelt Van de Ven. Het enige dat consumenten verder nog nodig hebben zijn ijsklontjes, zelfgemaakt of kant-en-klaar uit de supermarkt.

Meer concurrentie in het segment laat potentie zien

Top of mind
Om ervoor te zorgen dat ondernemers en hun personeel Tails goed aan de man brengen, geeft Van de Ven als tip om het product te maken en proeven. “Dat helpt enorm, want dan weet je hoe het werkt en wat het verschil is tussen de smaken. Het is een nieuw product voor de consument, dus het helpt om ze mee te nemen in het verhaal en de beleving. Dan kom je al een heel eind. Sowieso kunnen we concluderen dat een product beter rendeert als het top of mind is bij een ondernemer”, stelt Van de Ven. Hoewel er veel verantwoordelijkheid wordt gelegd op de winkelvloer, doet Bacardi er alles aan om Tails te ondersteunen met bijvoorbeeld schapcommunicatie en awareness te realiseren buitenshuis. Van de Ven noemt abricampagnes, social media en events als voorbeelden hiervan. “De inzet van de ondernemer en onze inspanningen moeten samenkomen om Tails tot een succes te maken. We blijven daarnaast investeren in educatie en awareness. Consumenten zullen op termijn steeds vaker in de slijterij vragen om de kant-en-klare cocktail van Tails die ze elders hebben gezien óf geproefd, want als je het eenmaal hebt geproefd ben je om.”

"We blijven investeren in educatie en awareness"

Innovaties
Het segment cocktails staat alles behalve stil. Niet alleen Bacardi is in dit schap te vinden met innovaties, ook andere toonaangevende bedrijven stappen in de wereld van cocktails. Bacardi wil hierin onderscheidend zijn door de focus te leggen op wat de consument zoekt. “Gemak, kwaliteit en snelheid zijn dé USP’s van Tails en daarmee gaan we de consument inpakken. Je schenkt de cocktail in een shaker, doet er wat ijsklontjes bij, even flink shaken en uitschenken. Het is bijna net zo snel als een glas wijn uitschenken. Daarnaast blijven we vernieuwen door continu te kijken naar nieuwe smaakvariaties. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld de Cosmopolitan op de markt gebracht, een cocktail die op bijna iedere menukaart staat in de horecabranche. Zo’n variant mag dan niet ontbreken in ons portfolio, evenals de Passion Fruit Martini. Dat is een van de meest bekende nieuwe cocktails. Mojito is ook een populaire variant, maar die bieden we onder Tails alleen aan in de horeca.”

Uitdagingen
Een nieuw product op de markt brengen en zeker in een segment dat nog niet heel groot is, brengt vanzelfsprekend uitdagingen met zich mee. Van de Ven legt uit waar Bacardi tegenaan loopt en hoe ze dat oplossen.

Bartenders worden vergeleken met chef-koks: ze maken zulke unieke cocktails

“Consumenten komen in de slijterij vaak voor hun standaard flessen drank, producten die ze altijd al kopen. Dat doorbreken is lastig, zeker als het gaat om een product dat om uitleg vraagt. Daarom focussen wij ook zo op dat stukje educatie, zodat de koper begrijpt hoe je Tails moet gebruiken. Verder merken we dat cocktails terrein winnen, maar hoe zorg je ervoor dat nieuwe smaken worden geprobeerd? Het valt of staat met het juiste verhaal vertellen. Gelukkig zijn er meer concurrenten die zich richten op kant-en-klaar, waardoor het segment groeit. Dat is alleen maar goed, want dat laat de potentie van de producten zien. Het is zelfs zo dat bartenders worden vergeleken met chef-koks: ze maken zulke unieke cocktails. Wij willen dat home-bartenders dezelfde beleving thuis kunnen bieden.”

De beschikbare varianten van Tails voor het retailkanaal zijn: Cosmopolitan, Passion Fruit Martini, Espresso Martini, Whisky Sour en Rum Daiquiri. Die laatste zal binnenkort uit het assortiment gaan. Bartenders kunnen uit één fles Tails van 500 ml ongeveer vier cocktails halen, wat neerkomt op een gemiddelde prijs van ongeveer 3,50 euro per cocktail. Tot nu toe wordt Tails alleen verkocht in Nederland, België en Engeland, maar de ambitie is om dit ook uit te rollen naar andere landen.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.